Sabtu, 24 Disember 2016

Bisa Amri ditagih

 
SKUAD Harimau Malaysia giat menjalani latihan menjelang perlawanan persahabatan menentang Indonesia.

Petaling Jaya: Jurulatih Harimau Malaysia Datuk Ong Kim Swee percaya penyerang berpengalaman Amri Yahyah masih mampu bertahan untuk beraksi di peringkat antarabangsa selepas melantik pemain berusia 35 tahun itu sebagai kapten.

Selepas Safiq Rahim mengumumkan persaraan daripada mewakili skuad kebangsaan Julai lalu, kini tugas memakai lilitan di lengan diserahkan kepada rakan sepasukannya di Johor Darul Ta’zim (Johor DT) iaitu Amri.

Bagaimanapun, dengan usianya yang semakin meningkat, timbul kebimbangan kemungkinan pemain kelahiran Tanjong Karang, Selangor itu akan turut mengikut jejak langkah Safiq serta Aidil Zafuan Radzak, S Kunanlan dan Amirulhadi Zainal yang juga dari kelab sama.


Bagaimanapun, Kim Swee yang mengesahkan mengadakan perbincangan dengan pengurus pasukan Datuk Hamidin Mohd Amin dalam membuat keputusan pelantikan itu percaya Amri mampu untuk terus kekal konsisten bersama skuad kebangsaan.

“Kita tahu Amri pemain senior yang cukup konsisten dengan pasukan kebangsaan dan sebagai pemain senior dia juga menunjukkan ciri sebagai ketua. Ini penting kerana ramai pemain muda dalam skuad kebangsaan kali ini.

“Sebelum ini juga Amri pernah menjadi ketua pasukan apabila Safiq tak bermain ketika bertemu Timor Leste (perlawanan kelayakan Piala Dunia 2018/Piala Asia 2019) jadi saya tak nampak masalah besar kerana Amri adalah idola kepada sesetengah pemain,” katanya ketika ditemui pemberita semalam.

Kim Swee turut mengumumkan pemain tengah dari Kedah Baddrol Bakhtiar dan penjaga gol Kelantan Khairul Fahmi Che Mat dilantik sebagai penolong ketua pasukan.

Dengan pelantikan itu, Amri akan memimpin pasukan bagi perlawanan persahabatan antarabangsa dengan Indonesia di Stadium Manahan, Solo pada 6 September ini.

“Walaupun kita nampak Hazwan (Bakri) selalu menjaringkan gol kebelakangan ini tapi Amri juga penyerang konsisten yang menjaringkan gol walaupun bermain untuk 20 minit atau 15 minit.

“Saya pasti, jika prestasi dia (Amri) konsisten, dia akan terus dipanggil mewakili skuad kebangsaan,” jelas Kim Swee yang kini giat mengendalikan latihan pusat skuad kebangsaan sejak Isnin lalu.

SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 2 September 2016 @ 7:22 AM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan