Khamis, 16 Mac 2017

Tindakan FAM tepat



ARKIB : 03/03/2001
TIMBALAN Presiden Persatuan Bola sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah menganggap tindakan menyingkir tiga pemain dari skuad kebangsaan adalah tepat dan wajar.

Katanya, ketiga-tiga pemain berkenaan, Kamarulzaman Hassan, Azmin Azram dan Khalid Jamlus jelas tidak berdisplin ketika skuad negara bersiap sedia menghadapi pusingan pertama kelayakan Piala Dunia di Hong Kong.

``Mereka sepatutnya meningkat tahap disiplin ketika hampir menghadapi pertandingan tahap tinggi itu dan tidak sepatutnya melakukan perbuatan itu,'' katanya kepada pemberita di Pekan, semalam.

Tengku Abdullah mengulas mengenai tindakan jurulatih kebangsaan, Alan Harris menyingkirkan tiga pemain itu selepas mereka dilaporkan di sebuah disko pada pukul 1 pagi pada 17 Februari lalu.

Beliau berkata, kes pemain-pemain terbabit menunjukkan masih ada di kalangan pemain bola sepak negara yang bertaraf profesional tidak memandang berat terhadap soal disiplin.

``FAM amat menitikberatkan soal ini, dan saya sendiri telah mengingatkan mereka pada hari pertama lagi supaya menjaga disiplin di dalam dan luar padang, malangnya masih ada yang tidak patuh,'' katanya.

Beliau berkata, peraturan yang dibuat FAM itu bukan bertujuan untuk mengongkong pemain atau menjadikan mereka seperti `budak sekolah', tetapi sebagai pemain profesional setiap pemain perlu tahu menjaga masa dan rehat mencukupi.

``Sebagai pemain, seratus atau dua ratus peratus tenaga harus dicurahkan ketika latihan intensif, dan mereka perlu tahu menjaga makan, minum dan tidur yang cukup,'' katanya.

Tengku Abdullah berkata, FAM tidak akan memberi tumpuan lagi terhadap kes ini sebaliknya, menumpukan kepada pemain- pemain yang ada.

Beliau menjelaskan, setakat ini, ketiga-tiga pemain hanya disingkirkan daripada skuad kebangsaan dan belum dikenakan sebarang hukuman.

Tengku Abdullah berkata, untuk masa depan, FAM akan mengkaji cara-cara bagi memberi panduan kepada pemain untuk menghayati dengan baik disiplin seorang pemain.

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0303&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_07.htm#ixzz4bTgCjsij
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan