Jumaat, 31 Mac 2017

Malaysia ke akhir



ARKIB : 08/06/2003

MALAYSIA memenuhi harapan peminat apabila mempamerkan permainan bertenaga untuk menundukkan Afrika Selatan 4-2 pada separuh akhir Bowl kejohanan Futsal KL World 5s di Stadium Putra, Bukit Jalil semalam.

Mohd. Feroz Ab. Karnim membantu kemenangan berharga skuad negara dengan menjaringkan dua gol, pada minit ke-6 dan ke-21. Dua lagi gol diperoleh menerusi percubaan Chiew Chun Yong (minit 18) dan Mohammad Faizul Abdul Ghaffar (minit 27).

Afrika Selatan membalas ketika perlawanan berbaki tiga minit menerusi percubaan Stanley Msiza (minit 37) dan Charldon Steven (minit 38.

Malaysia akan bertemu Indonesia dalam perlawanan akhir hari ini. Indonesia mara ke perlawanan akhir selepas menundukkan England dalam satu lagi saingan separuh akhir kelmarin.

Skuad negara menunjukkan peningkatan berbanding aksi ketika kalah 5-2 kepada Guatemala kelmarin, dengan menguasai perlawanan sejak sepak mula.

Kesungguhan untuk mencipta kemenangan, dengan dibantu oleh sorakan peniup semangat para penyokong tempatan berhasil untuk menyaksikan skuad negara mendahului 2-0 pada babak pertama.

Lawan juga ghairah untuk mencari kemenangan tetapi di sebalik persembahan menarik skuad negara.

Wakil tunggal Afrika itu bertambah malang apabila gagal menyempurnakan setiap peluang yang terhidang pada separuh masa pertama.

Selepas mendahului 4-0, skuad negara beraksi agak lewa sehingga membenarkan Afrika Selatan merapatkan jurang menerusi jaringan dua gol. Wisel penamat menyelamatkan skuad negara daripada asakan bertali arus Afrika Selatan.

``Inilah kemenangan berharga dan pemain-pemain telah menunjukkan peningkatan.

``Tetapi mereka sepatutnya tidak kehilangan tumpuan,'' kata jurulatih negara, Silvio Machado selepas perlawanan.

Machado merujuk kepada kesilapan pemain skuad negara yang dilakukan pada minit-minit terakhir permainan sehingga memberi ruang kepada pihak lawan memperoleh dua gol.

``Saya gembira kerana prestasi pasukan ini meningkat pada setiap perlawanan tetapi masih banyak ruang untuk diperbaiki.

``Tumpuan kini ialah terhadap perlawanan dengan Indonesia. Kami yakin untuk memenangi Bowl.

``Bagaimanapun kami tidak boleh hilang tumpuan dan melakukan kesilapan.''

Machado dan skuadnya terpaksa membayar harga tinggi untuk kemenangan semalam apabila Mohamad Faris Ahmad digantung permainan setelah menerima kad kuning kedua.

Tempatnya diganti Zaidi Ramli untuk menjaga gawang.

``Saya akan melihat sama ada pemain lain dalam skuad ini mampu bertindak selaku penjaga gol gantian jika keadaan mendesak,'' jelasnya.

Jurulatih dari Brazil itu yakin Indonesia akan memberikan saingan sengit dalam perlawanan hari ini.

``Saya belum melihat Indonesia bermain tetapi saya menjangkakan mereka akan memberikan aksi terbaik. Ia sudah pasti bukan perlawanan mudah tetapi kita akan menang jika segalanya mengikut perancangan,'' kata Machado.

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0608&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_02.htm#ixzz4cyaoQNzq
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan