Khamis, 23 Mac 2017

Malaysia menang besar

ARKIB : 14/05/2002
MALAYSIA meraih kemenangan kedua apabila menewaskan Brunei 9-0 Brunei pada pusingan kelayakan Kejohanan Bola Sepak AFC bawah 17 di Stadium Selayang, Selangor, semalam lapor SRY ANGRENI MOHD ZET.

Kejayaan itu sekali gus mengukuhkan keyakinan pemain negara untuk memberi saingan sengit dengan pasukan pilihan Jepun dalam usaha merebut satu tiket ke perlawanan akhir Kejohanan AFC di Amiriyah Arab Bersatu (UAE) Oktober ini.

Malaysia memulakan penguasaannya seawal minit kedua apabila Mohd Firdaus Yusoff menggegarkan gawang lawan untuk mendahului 1-0.

Mohd Firdaus turut menjaringkan dua lagi gol pada minit ke-64 dan 70 untuk menjadi pemain kedua selepas Akahoshi Takafuni dari Jepun mencatat hatrik pada perlawanan semalam.

Malaysia melebarkan jumlah jaringan menerusi Zulbadly Ismail dan Mohd Ridzuan Othman yang masing-masing menjaringkan dua gol.

Zulbadly menjaringkan gol pada minit ke-22 dan 26 sementara Ridzuan melakukan di minit ke-52 dan 60 selain Elias Sulaiman pada minit ke 61 dan Norshahrul Idlan minit ke-91.

Terdahulu, Jepun yang berhasrat untuk beraksi di UAE sekali lagi kenduri gol apabila menewaskan Macau 9-0. Pasukan itu telah menewaskan Brunei 11-0 pada perlawanan pertama Sabtu lepas.

Jurulatih pasukan bawah-17 negara, Zainal Abidin Hassan mengakui Malaysia berpeluang untuk memberi saingan sengit ketika bertemu Jepun sekiranya mereka mengekalkan prestasi permainan semalam ataupun memperbaikinya.

``Kini masih mempunyai peluang untuk mencipta sejarah menamatkan penantian yang lama untuk melayakkan diri ke perlawanan akhir ini.

``Saya hanya berharap pemain akan terus memperbaiki corak permainan ataupun sekurang-kurangnya mengekalkan prestasi seperti yang ditunjukkan malam ini,'' katanya yang ditemui selepas perlawanan

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2002&dt=0514&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_04.htm#ixzz4c9qCkvc3© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan