Rabu, 22 Mac 2017

Kita dapat gol 'last minute'



GAMBAR dirakam pada 14 Mac 2017 menyaksikan Ketua Jurulatih, Frank Bernhardt pada sesi latihan Skuad Projek Sukan SEA 2017 di padang C Majlis Sukan Negara, Bukit Jalil. FAIL Osman Adnan
Aziman Rosdi
aziman@hmetro.com.my
 
SKUAD B-22 negara bangkit pada saat akhir untuk mengikat barisan B-23 China dalam perlawanan sulung mereka di Kejohanan Piala Dubai 2017, malam tadi.

Barisan kendalian jurulatih Frank Bernhardt itu seri 1-1, pada pertemuan di Stadium Police Officers Club, Dubai.

Skuad muda negara yang kini dalam persediaan menghadapi Sukan SEA 2017 Kuala Lumpur beraksi baik pada separuh masa pertama apabila mantap memberi tentangan kepada pasukan lawan.

Bernhardt mengambil pendekatan agak positif apabila menurunkan tiga pemain penyerang Muhammad Syafiq Ahmad, Adam Nor Azlin dan N Thanabalan untuk menggempur kubu China.

Bagaimanapun, skuad negara gagal menyempurnakan peluang sehingga kedudukan kekal 0-0, selepas tamat aksi 45 minit pertama.

Kekebalan benteng negara tidak bertahan pada minit ke-69 apabila China memperolehi gol menerusi sepakan penalti Yao Jun Sheng.

Pemain negara tetap tidak mengalah dan usaha mereka berhasil apabila Thanabalan menghasilkan gol penyamaan pada masa kecederaan.

Skuad kendalian Bernhardt ini akan meneruskan kempen menentang Thailand, Khamis ini, sebelum berdepan Singapura (26 Mac) dan Jordan (28 Mac).

SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 21 Mac 2017 @ 1:06 AM

Fokus bentuk benteng ampuh: Dominic
DOMINIC Tan.
           
Firdaus Hashim
firdaushashim@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Walau apapun taktikal dan strategi Frank Bernhardt pada Kejohanan Antarabangsa Bawah 23 (B-23) Piala Dubai nanti, skuad B-22 negara perlu bekerja keras membentuk benteng kukuh bagi merantai pemain Asia Barat dan Timur.

Demikian tegas tonggak pertahanan negara, Dominic Tan apabila dijadual berdepan lawan jauh lebih hebat dalam Kumpulan B seperti Arab Saudi, Jordan dan China sepanjang kejohanan di Emiriah Arab Bersatu (UAE) itu.

Katanya, kekerapan skuad B-22 bertemu lawan dari Asia Tenggara sepanjang tahun lalu termasuk aksi persahabatan terakhir apabila tumbang 0-3 kepada Vietnam pasti menjanjikan cabaran berbeza.

“Kita akui Arab Saudi pasukan terbaik di Asia. Jadi, kita harus memperkuatkan fizikal dan mental apabila menentang mereka nanti.

“Begitu juga dengan China dan Jordan yang sering kali muncul pesaing dekat pasukan terbaik dari benua ini. Jadi kami perlu bersedia dengan barisan pertahanan perlu fokus setiap masa,” katanya kepada Arena Metro sebelum berlepas ke UAE, kelmarin.

Dominic antara tiga pemain Johor Darul Ta’zim (Johor DT) yang dipanggil bagi memperkuatkan skuad B-22 atau dikenali juga dengan Skuad Projek Sukan SEA 2017 bersama Safawi Rasid dan Haziq Nadzli.

Pertahanan kelahiran Singapura berusia 20 tahun ini bakal menjadi taruhan utama di benteng akhir untuk digandingkan bersama ketua pasukan Adib Zainuddin.

“Kami akan cuba untuk menggunakan strategi yang sudah diusahakan dalam sesi latihan untuk meraih keputusan positif nanti,” katanya.

SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 19 Mac 2017 @ 5:12 AM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan