Khamis, 16 Mac 2017

Malaysia dibelasah - Khairil pula kena kad merah

ARKIB : 05/03/2001
Qatar... 5 Malaysia... 1
 Daripada: A. JAILANI ABDULLAH
HONG KONG - Pasukan bola sepak negara menerima igauan buruk apabila dibelasah 5-1 oleh pasukan pilihan, Qatar dalam perlawanan pembukaan pusingan kelayakan Piala Dunia kumpulan Tiga Asia di Stadium Hong Kong, Causeway Bay, di sini semalam.

Meskipun berjaya mengejutkan lawan dengan gol pendahuluan menerusi jaringan Rosdi Talib seawal minit kesembilan cabaran Malaysia longlai pada babak berikutnya.

Tambah mengecewakan apabila pemain pertahanan, Khairil Zainal pula menjadi korban kad merah apabila dia menepis bola di depan garisan gol.

Pemain tengah, Rosdi meletakkan Malaysia di hadapan menerusi sepakan percuma setelah penyerang muda, Akmal Rizal Rakhli dijatuhkan berhampiran kotak penalti.

Jaringan Rosdi ibarat menjolok sarang tebuan. Qatar bingkas dengan gol penyamaan pada minit ke-10 menerusi tandukan penyerang tinggi lampai, Mohamed Salem El-Enazi di depan pintu gol selepas menerima bola hantaran lintang Mubarak Mostafa Fazli.

Salem, satu-satunya pemain Qatar yang beraksi dengan kelab luar negara, Al-Wadh di Amiriah Arab Bersatu, mencipta hatrik apabila menjaringkan dua lagi gol pada minit ke-37 dan 59.

Dua lagi gol Qatar disumbangkan oleh Mubarak Mustofa menerusi sepakan penalti pada minit ke-52 dan tandukan Jassim Yousuf Al-Tamimi di dalam kawasan gol 15 minit sebelum permainan tamat.

Malaysia bermain dengan agak baik pada babak pertama walaupun kurang senang dengan banyak keputusan penjaga garisan yang tidak mengangkat bendera apabila penyerang lawan ofsaid.

Bagaimanapun, sepakan penalti yang disempurnakan oleh Mubarak setelah tangan Khairil terkena bola pada minit ke-52 menjadi detik kemusnahan semangat juang skuad negara.

Penjaga gol skuad negara, Mazelan Wahid nyata gugup beraksi dalam perlawanan antarabangsa pertamanya sejak Sukan SEA Chiang Mai 1995 dan banyak membuat kesilapan.

Penjaga gol Sarawak itu bagaimanapun tidak boleh menjadi sasaran kritikan kerana dia hanya dipanggil tiga hari sebelum skuad negara berlepas ke sini, menggantikan Azram Aziz dan Kamarulzaman Hassan yang disingkirkan akibat masalah disiplin.

``Mazelan banyak membuat kesilapan, tetapi saya tidak mahu bercakap banyak mengenainya kerana dia hanya dipanggil pada saat-saat akhir,'' kata jurulatih negara, Allan Harris selepas perlawanan.

Beliau memuji permainan anak buahnya pada babak awal yang menurutnya dimusnahkan oleh keputusan penjaga garisan yang tidak profesional.

``Kita bermain dengan baik pada separuh masa pertama tetapi penjaga garisan tidak profesional. Banyak kali penjaga garisan tidak mengangkat bendera apabila pemain-pemain Qatar berada dalam keadaan ofsaid,'' kata Harris.

Beliau bagaimanapun mengakui Qatar bermain dengan baik sesuai dengan diri mereka yang menjadi pilihan utama kumpulan ini.

``Saya tidak terkejut dengan keputusan ini kerana kita tahu Qatar memang pasukan yang kuat. Bagaimanapun perlawanan ini baik untuk pendedahan kepada pemain-pemain muda,'' kata Harris yang menggantikan V. Saravanan dan Anuar Jusoh dengan dua pemain muda, Jaafar Salleh dan Gilbert Cassidy.

Harris tidak menurunkan penyerang senior, Rusdi Suparman sebaliknya menggandingkan Hairuddin Omar dengan penyerang berusia 19 tahun, Akmal Rizal Ahmad Rakhli, yang jarang mendapat bola.

Ini perlawanan antarabangsa pertama Akmal, pemain dari Kedah yang menimba pengalaman dengan kelab Perancis, FC Haguenau sejak hujung 1999.

MALAYSIA - Mazelan Wahid, B. Rajanikandh, Ahmad Shahrul Azhar Sofian, Hairuddin Omar, Akmal Rizal Rakhli, Anuar Jusoh (Gilbert Cassidy), Khairil Zainal, Rosdi Talib, V. Saravanan (Jaafar Salleh), Bahtiar Othman, Mohd. Shukor Adan.

QATAR - Amer Abdulrahman Al-Kaabi, Mubarak Mostafa Fazli, Dahi Saad Al-Naemi, Jassim Yousuf Al-Tamimi, Mohamed Salem El-Enazi (Meshal Abdullah B.M Abdulla), Saoud Fath Al-Kathiri, Saad Sattam Al-Shammari, Yousuf Adam Mahmoud, Waleed Hamza Rasoul, A-Rahman Mahmoud Mohd., Abdulaziz Hassan Bujaloof (A-Nasser Ali Al-Obaidly). - Utusan

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0305&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_01.htm#ixzz4bTm66zpI© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan