Selasa, 5 Disember 2017

Malaysia tetap sukar tanpa India

ARKIB : 17/09/2008
 
Mohd. Safee Sali (kanan) menjadi antara tonggak harapan negara dalam membawa cabaran perlawanan Pestabola Merdeka dan Piala AFF selain Piala Asia 2011.

KUALA LUMPUR - Ada atau tanpa India dalam Kumpulan C, pusingan kedua Kelayakan Piala Asia 2011 yang bermula Januari ini ekoran keputusan Gabungan Bola Sepak Asia (AFC) kelmarin, tetap dianggap sama sahaja buat jurulatih skuad negara, B. Sathianathan, lapor ABDUL HAFIZ AHMAD.

Menurutnya, ketiadaan negara Asia Selatan itu yang diberikan kelayakan automatik sebagai juara Piala Cabaran AFC, bulan lalu, juga tidak mencetuskan laluan atau peluang yang lebih mudah buat anak buahnya memburu tiket pusingan akhir di Qatar.

"Masih ada dua lawan yang perlu ditentang (Uzbekistan dan Emiriah Arab Bersatu - UAE) dan kita perlu berada antara dua teratas dalam kumpulan ini, jadi ia tidak juga mudah sebaliknya sama sahaja," katanya kepada Utusan Malaysia melalui e-mel.

Kata Sathianathan, skuad negara masih perlu bekerja keras dalam mengharungi kedua-dua lawan yang mempunyai rekod pertemuan dan ranking dunia serta Asia yang jauh lebih baik di gelanggang Malaysia dan mereka.

Malah dua pertemuan dengan Uzbekistan dan UAE tahun lalu menyaksikan skuad negara yang ketika itu dibimbing oleh Norizan Bakar dibelasah 5-0 dalam pusingan akhir Piala Asia di Bukit Jalil dan 3-1 ketika perlawanan persahabatan di Petaling Jaya.

"India bertuah kerana layak lebih mudah dengan menjuarai Piala Cabaran tetapi kita masih perlu bekerja keras untuk layak ke Qatar," katanya yang kini sedang memimpin skuad negara dalam siri perlawanan persahabatan menentang kelab tempatan di Slovakia sejak minggu lalu.

India mulanya diundi dalam Kumpulan C Kelayakan Piala Asia 2011 tetapi kejayaannya menjulang Piala Cabaran dengan menewaskan Tajikistan 4-1 dan pengiktirafan AFC, terus membatalkan kesemua jadual perlawanan termasuk menentang Malaysia pada 28 Januari 2009 dan 3 Mac 2010.

Malaysia pernah layak ke pusingan akhir Piala Asia 1976 di Tehran dan 1980 di Kuwait selain cuma mara secara automatik sebagai tuan rumah bersama Indonesia, Vietnam dan Thailand tahun lalu.

Sementara itu, Sathianathan telah mengatur siri perlawanan persahabatan untuk 25 pemain negara dengan kelab bahagian satu dan dua Slovakia antaranya Rimavska Sobota, Slovan Bratislava, Lucenec FC, MFK Ruzeomberok dan FC Nitra sejak semalam hingga 27 September ini.

"Kami menentang kelab yang lebih rendah divisyennya sebelum mencuba gandingan kesebelasan utama terbaik pada dua perlawanan terakhir," katanya yang menghadapi misi sulung pertandingan sebenar pada Pestabola Merdeka Ke-40 dari 15 hingga 25 Oktober ini.

Anak buahnya turut dikerah ke Piala Cabaran Grand Royal Myanmar, November ini sebelum menghadapi misi kemuncak, Piala Suzuki AFF (Persekutuan Bola Sepak ASEAN) dalam Kumpulan B yang berpangkalan di Thailand dari 5 hingga 28 Disember ini.

Malaysia menganggotai Kumpulan B Piala Suzuki AFF atau dulunya Kejohanan AFF dan Piala Tiger, dengan naib juara 2007, Thailand, Vietnam dan juara pusingan kelayakan di Kemboja antara tuan rumah, Laos, Filipina, Brunei dan Timor Leste pada bulan depan.
SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0917&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_03.htm#ixzz50RbHaqZ7

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan