Jumaat, 15 Disember 2017

Helmi diketepikan, Syamsuri galas tugas

ARKIB : 14/01/2009
Oleh Sayed Hesham Idris
KUALA LUMPUR - Jurulatih kebangsaan, B. Sathianathan mengetepikan Helmi Eliza Elias daripada senarai pelatih skuad kebangsaan untuk perlawanan kelayakan Piala Asia 2011 menentang Emiriah Arab Bersatu (UAE) minggu depan, sebaliknya menyenaraikan penjaga gawang veteran, Mohd. Syamsuri Mustaffa.

Sathia mengakui prestasi goyah Helmi bersama skuad Kedah menyebabkan penjaga gol itu diketepikan.

''Kalau jurulatihnya sendiri, iaitu orang yang paling dekat dengannya yang mengetahui sejauh mana prestasinya membuat keputusan merehatkan Helmi, saya terpaksa mengetepikan dia.

''Buat masa ini ternyata Helmi masih belum bersedia untuk perlawanan besar.

''Ia sama seperti pemain muda Mohd. Asrarudin Putra Omar yang jarang diturunkan oleh Selangor, jadi saya juga tidak dapat menyenarai namanya.

''Ini kerana saya hanya memanggil pemain yang benar-benar cergas dan berada pada prestasi terbaik.

''Bukan tugasan saya untuk membentuk semula psikologi pemain yang gagal mempamer prestasi terbaik dalam liga kerana persediaan kita begitu singkat iaitu lima hari sahaja,'' katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Pada awalnya, Sathia masih menaruh kepercayaan terhadap Helmi dan bercadang untuk menyenaraikan penjaga gol itu walaupun dia melakukan kesilapan ketika Malaysia kalah kepada Vietnampada Kejohanan Piala Suzuki AFF.

Namun, kesilapan melepaskan satu gol mudah ketika Kedah kalah 1-3 kepada Selangor dalam perlawanan Sumbangsih, di Alor Star, 3 Januari lalu, memaksa jurulatih Kedah, Azrai Khor Abdullah merehatkan Helmi.

Selain Mohd. Syamsuri, beberapa pelatih yang dipanggil untuk Kejohanan Piala Suzuki AFF bulan lalu tetapi digugurkan kemudiannya turut dipanggil semula seperti V. Thirumurugan, Norsharul Idlan Talaha, Fadzli Shaari, Mohd. Fauzie Nan, Mohd. Marzuki Yusof dan Mohd. Ashari Samsuddin.

Mohd. Syamsuri yang kali terakhir mewakili negara pada 2007 menentang Singapura dalam perlawanan persahabatan disenaraikan bersama penjaga gawang UPB My-Team, Syed Adney Syed Hussein,

Pemain veteran, Rosdi Talib sekali lagi berada dalam senarai selepas tidak dapat bersama skuad kebangsaan untuk persahabatan dengan Indonesia di Surabaya, 6 Jun lalu.

Selain itu, pelatih yang akan melaporkan diri untuk latihan pusat di Wisma Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Petaling Jaya, hari ini adalah pemain dari skuad yang terkandas di peringkat kumpulan Kejohanan Piala Suzuki AFF di Phuket, bulan lalu.

Sathia terus menyandarkan tugas penggempur di bahu penyerang Selangor Safee Sali, sekali lagi digandingkan dengan Indraputra Mahayuddin.

Penyerang senior, Nizaruddin Yusof dan penyerang muda Negeri Sembilan, Mohd. Zaquan Adha Abd Razak juga ada dalam senarai 27 pelatih yang akan memulakan latihan esok.
SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0114&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_03.htm#ixzz51Ne80xt6

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan