Selasa, 5 Disember 2017

Malaysia berpeluang ke pusingan akhir

ARKIB : 16/09/2008
KUALA LUMPUR - Malaysia mampu mengintai peluang yang lebih cerah untuk layak ke pusingan akhir bola sepak Piala Asia 2011 di Qatar apabila Gabungan Bola Sepak Asia (AFC) memberikan kelayakan automatik kepada salah satu lawannya dalam Kumpulan C, India.

AFC dalam kenyataan medianya, semalam, menyebut: "India layak ke Piala Asia 2011 atas tiket sebagai juara Piala Cabaran 2008 sekali gus cuma meninggalkan Uzbekistan, Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Malaysia dalam Kumpulan C pusingan kedua kelayakan apabila ia disusun semula."

India yang dibimbing Bob Houghton dari England, menewaskan juara bertahan, Tajikistan 4-1 dalam perlawanan akhir Piala Cabaran di Stadium Ambedkar, New Delhi, bulan lalu.

Keputusan oleh Jawatankuasa Pertandingan AFC ini bererti kesemua pasukan kumpulan ini cuma akan bermain empat perlawanan (liga timbal balik) berbanding enam bagi pasukan lain dalam Kumpulan A, B, D dan E pusingan kedua Kelayakan Piala Asia yang bermula Januari ini.

Malah sekiranya Malaysia mampu mencapai kemenangan mengejut ke atas UAE dalam dua perlawanan di tempat sendiri dan lawan, ia sudah memadai untuk menjamin kelayakan ke pusingan akhir di Qatar.

Hanya dua pasukan teratas setiap kumpulan kelayakan pusingan kedua ini, akan mara ke Qatar.

Namun UAE yang masih berjuang merebut tiket ke pusingan akhir Piala Dunia Afrika Selatan 2010, pernah menewaskan Malaysia 3-1 dalam perlawanan persahabatan di Stadium Petaling Jaya, tahun lalu.

Selain itu, kelebihan dari segi ranking sesama mereka lebih menyebelahi UAE yang berada di ranking ke-109 dunia dan ke-13 Asia sementara skuad negara bimbingan B. Sathianathan kini menduduki ranking ke-161 dunia dan ke-29 Asia.

Malaysia turut dianggap sukar menyaingi Uzbekistan (keenam Asia dan ke-59 dunia) yang pernah membelasah skuad negara 5-0 dalam perlawanan Kumpulan C pusingan akhir Piala Asia di Bukit Jalil, tahun lalu.

Sementara itu ketiadaan India dalam pusingan kelayakan Piala Asia 2011 turut menggugurkan kesemua perlawanan yang dijadualkan dalam kelayakan Kumpulan C termasuk menentang Malaysia pada 28 Januari 2009 dan 3 Mac 2010.

Turut layak ke Qatar secara automatik ialah juara dan naib juara Piala Asia 2007, Iraq dan Arab Saudi di samping pemenang tempat ketiga Korea Selatan, tuan rumah Qatar dan juara Piala Cabaran 2010.

Malaysia pernah mara ke pusingan akhir Piala Asia pada tahun 1976 serta 1980 dan tahun lalu secara automatik selaku tuan rumah bersama Indonesia, Thailand dan Vietnam
SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0916&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_03.htm#ixzz50PkDDPQo

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan