Jumaat, 5 Mei 2017

Khalid resah tanpa Saravanan

ARKIB : 24/12/2004
PENYERANG kebangsaan, Muhammad Khalid Jamlus terkilan dengan ketiadaan rakan senegerinya, V. Saravanan yang tersisih daripada aksi Piala Tiger bertemu Indonesia dalam perlawanan separuh akhir pertama di Stadium Utama Senayan, pada 28 Disember ini.
Buat Khalid, Saravanan adalah gandingan mantapnya sejak bersama skuad Perak lapan tahun lalu dan tanpa pemain itu ketika menggalas cabaran di Indonesia nanti ia sedikit sebanyak menjejaskan reputasinya cuba memburu gol kemenangan.
Penyerang yang menjaringkan dua gol ketika Malaysia menewaskan Thailand 2-1 untuk mara ke separuh akhir, jelas kecewa dengan ketiadaan Saravanan bersama skuad kebangsaan yang akan berlepas ke Jakarta esok.
``Saya sudah lama bersama Saravanan dan amat memahami corak permainan masing-masing. Dia tahu bola yang saya gemar untuk menjaringkan gol.
``Boleh dikatakan keupayaan saya menjaringkan gol sewaktu bersama skuad Perak banyak bergantung kepada hantaran dan gerakan Saravanan,'' ujarnya semalam.
Mengenang kembali dua gol yang dijaringkannya sewaktu membantu kemenangan skuad kebangsaan menewaskan Thailand 2-1, Khalid mengakui, dua gol jaringannya adalah hasil gerakan dan hantaran Saravanan.
Kemenangan
Beliau berkata, ketiadaan Saravanan menjejaskan jentera serangan memandangkan dia masih belum serasi dengan penyerang Selangor, Mohd. Amri Yahyah, D. Surendran dan Mohd. Fadzly Saari.
``Saya masih memerlukan masa untuk mewujudkan persefahaman mantap dengan Amri, Surendran dan Fadzly tetapi tidak dengan Saravanan yang lebih arif dengan hantaran dan gerakan kepada saya untuk menjaringkan gol,'' ujarnya.
Saravanan terpaksa diketepikan daripada menggalas cabaran bertemu Indonesia selepas pemain itu mengalami kecederaan lutut kanan selepas berlaga dengan penjaga gol Thailand, Kosin Hathairitanakool pada perlawanan terakhir Piala Tiger Kumpulan B.
Penyerang itu yang dijadualkan menjalani pembedahan lutut hari ini dijangka akan berehat selama enam bulan.
Khalid tidak mahu menjadikan ketiadaan rakan senegerinya menjadi penghalang buatnya untuk meneruskan kecemerlangan menjaringkan gol kemenangan ke atas Indonesia.
Malah ketika ini Khalid jelas bersemangat dalam sesi latihan bergandingan dengan Amri untuk membentuk rangkaian serangan ampuh dalam usaha memburu kemenangan ke atas Indonesia.
``Saya tidak risau tanpa Saravanan kerana sekarang apa yang paling penting adalah tugas saya untuk memburu gol kemenangan Malaysia,'' katanya.
Berdasarkan reputasi semasa, Khalid begitu yakin jika Amri dapat mewujudkan persefahaman mantap dengan hantaran dan gerakan cantik, dia yakin peluang skuad kebangsaan menewaskan Indonesia adalah cerah.

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2004&dt=1224&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_02.htm#ixzz4gEBRWmVM
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan