Jumaat, 26 Mei 2017

Harimau Malaya dapat semangat baharu

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
 
BADDROL yakin kehadiran semula empat rakannya ke pangkuan skuad kebangsaan mampu membawa perubahan menjelang aksi menentang Lebanon 13 Jun depan.

SKUAD Harimau Malaya kini mendapat semangat baharu selepas kehadiran semula empat pemain yang mengumumkan persaraan daripada pentas antarabangsa sebelum ini.

Kepulangan empat pemain skuad Johor Darul Ta’zim (JDT), Safiq Rahim, Mohamad Adil Zafuan Abd. Radzak, S. Kunanlan dan Amirulhadi Zainal ke pangkuan pasukan kebangsaan dilihat bakal memantapkan lagi Harimau Malaya yang kini dikendalikan jurulatih baharu, Nelo Vingada.

Menurut pemain tengah Harimau Malaya, Baddrol Bakhtiar, keputusan empat pemain tersebut untuk kembali menyarung jersi skuad kebangsaan merupakan langkah yang tepat ketika skuad negara kini sedang dalam persiapan menghadapi aksi kelayakan Piala Asia 2019 peringkat Kumpulan B menentang Lebanon di Stadium Tan Sri Dato’ Haji Hassan Yunos, Larkin pada 13 Jun depan.

Jelas Baddrol lagi, pengalaman yang ada pada empat pemain ber­kenaan mampu membantu skuad negara melakar kejutan pada aksi menentang Lebanon nanti.

“Saya bukan merendah kemampuan pemain lain dalam skuad Harimau Malaya, tetapi pengalaman yang ada pada empat pemain JDT itu mampu membawa perubahan. Mereka memiliki pengalaman luas beraksi di pentas antarabangsa,” jelas Baddrol ketika dihubungi semalam.

Menurutnya, skuad Harimau Malaya kini boleh dikatakan sudah lengkap kerana memiliki pemain yang berkemampuan di semua posisi.

“Kepulangan mereka sentiasa dialu-alukan. Saya berpendapat ia secara tidak langsung memberikan satu persaingan sihat kepada rakan-rakan lain dalam pasukan.

“Mereka ada kualiti dan pengalaman yang berharga buat pasukan kebangsaan. Jadi, saya percaya kami akan bertambah lebih baik dan sudah pasti membantu menaik­kan semangat semua pemain bagi menghadapi Lebanon nanti,” kata­nya lagi.

Kosmo! sebelum ini melaporkan keempat-empat pemain skuad Harimau Selatan itu telah mengambil keputusan untuk bersara daripada skuad kebangsaan pada Julai tahun lalu.

Bagaimanapun, Safiq, Aidil, Kunanlan dan Amirulhadi membuat ‘pusingan U’ selepas Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) me­lantik bekas jurulatih Arab Saudi, Vingada sebagai pengganti Datuk Ong Kim Swee yang kini ditugaskan menjadi jurulatih skuad Projek Sukan SEA 2017.

Dalam perkembangan sama, Baddrol mengakui tidak begitu mengikuti perkembangan Vingada tetapi telah bersedia untuk memberikan komitmen seratus peratus kepada jurulatih yang dikenali sebagai ‘The Professor’ itu

Sumber-Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2017&dt=0527&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_03.htm#ixzz4iECBFI5n
Hakcipta terpelihara

Tiada ulasan:

Catat Ulasan