Sabtu, 6 Mei 2017

Bicskei lega, kecewa terubat



ARKIB : 17/01/2005

Daripada A. JAILANI ABDULLAH
Pasukan Malaysia meraikan kemenangannya selepas menewaskan Myanmar dengan jaringan 2-1 bagi merebut tempat ketiga Piala Tiger 2004 kelmarin. - Gambar ASWAD YAHYA.


SINGAPURA - Jurulatih skuad negara, Bertalan Bicskei menganggap anak-anak buahnya telah menunjukkan persembahan memuaskan sepanjang kejohanan bola sepak Piala Tiger selepas mereka menduduki tempat ketiga.

``Keputusan tempat ketiga bagus untuk pasukan ini setelah mendapat tempat keempat dua tahun lepas,'' katanya.

Yang paling dibanggakan oleh jurulatih dari Hungary itu ialah betapa kemampuan pasukannya tidak begitu diyakini pada awalnya berdasarkan senarai pemain pilihannya tetapi masih berkemampuan untuk memenangi tempat ketiga dan mencipta keputusan mengejutkan dengan menundukkan Thailand pada peringkat awal.

Pemain-pemain dalam skuad kali ini, katanya tidak begitu menonjol di peringkat tempatan dan beberapa pemain bertaraf bintang tidak dapat beraksi kerana dilanda kecederaan.

``Pemain-pemain dalam skuad saya ini tidak mendapat tempat sebelum ini.... mereka tidak begitu diberi perhatian,'' katanya.

``Pemain seperti (Liew) Kit Kong dan Khalid (Jamlus) bukanlah pemain barisan depan utama di Malaysia, malah Mohd. Nor (Ismail) bukanlah sesiapa di kalangan peminat bola sepak Malaysia tetapi mereka boleh menjaringkan gol.''

Pemain sayap kiri, yang akan menyarung jersi Kedah musim ini, Kit Kong menarik tumpuan ramai apabila menjaringkan empat gol pada kejohanan ini - tiga daripadanya menerusi tandukan.

Khalid pula pada awalnya kelihatan sukar untuk mendapat sentuhan gol, tetapi apabila kejohanan tamat mengumpul tujuh gol termasuk satu pada perlawanan dengan Myanmar kelmarin.

Mohd. Nor pula, yang akan berhijrah ke Perak dari Kuala Lumpur musim ini, menjaringkan gol kemenangan Malaysia ketika bertemu Myanmar. Ia adalah gol pertama pemain muda itu di pentas antara-bangsa.

Pilihan Bicskei kelihatan tempang sejak awal apabila tidak dapat menggunakan penyerang utama negara, Akmal Rizal Rakhli dan Indra Putra Mahayuddin yang cedera. Ketika kejohanan berlangsung skuad negara tampak tambah pincang apabila V. Saravanan pula cedera.

Beberapa pemain seperti Khalid, Rosdi juga telah lama tidak menyarung jersi kebangsaan.

Malaysia menduduki tempat ketiga kejohanan dwi tahunan ini selepas mengalahkan Myanmar 2-1 di Stadium Jalan Besar kelmarin.

Ia adalah keputusan kedua terbaik skuad negara dalam sejarah Piala Tiger selepas muncul naib juara pada 1996, juga di Singapura.

Keputusan itu juga melunaskan dendam kekalahan 1-0 skuad negara kepada Myanmar ketika persaingan di peringkat kumpulan di Bukit Jalil.

Ia turut mengubati kekecewaan pasukan negara yang kalah 4-1 kepada Indonesia dalam aksi separuh akhir meskipun berbekalkan kemenangan 2-1 dalam perlawanan pertama di Jakarta.

``Perlawanan semalam (kelmarin) mungkin tidak begitu menarik, tetapi cukup untuk memuaskan hati penonton kerana dapat menyaksikan pasukan berbalas jaringan,'' kata Bicskei, 66.

``Tetapi jaringan Myanmar itu tidak sepatutnya disahkan kerana (Soe Myat Min) jelas berada pada posisi ofsaid...mungkin penjaga garisan tidur.''

``Secara keseluruhannya, pemain-pemain telah menunjukkan persembahan yang baik tetapi masih ada ruang untuk diperbaiki bagi tugasan seterusnya,'' katanya lagi.

Skuad negara akan berehat panjang daripada tugasan antarabangsa sehinggalah berlangsungnya kejohanan Persaudaraan Islam di Arab Saudi pada April. - Utusan

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2005&dt=0117&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_01.htm#ixzz4gMXWeU5m
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan