Ahad, 16 April 2017

Malaysia kecundang

 
 PEMAIN Korea Selatan, Kim Do-heon cuba menyekat kemaraan pemain Malaysia, Indra Putra Mahayuddin (kiri) dalam saingan Kumpulan A bola sepak kelayakan Sukan Olimpik Zon Asia di Stadium Petaling Jaya, semalam. Malaysia tewas 0-1. - Gambar ASWAD YAHYA.
BEKAS musuh tradisi, Korea Selatan terus mengukuhkan tempatnya di tangga teratas dalam kedudukan Kumpulan A bola sepak kelayakan Olimpik apabila menewaskan Malaysia 1-0 hasil sepakan penalti Cho Jae-jin pada minit ke-43, di Stadium Petaling Jaya, Kelana Jaya semalam.
Jae-jin kemudian terpaksa melangkah keluar pada pada masa kecederaan setelah dilayangkan kad kuning kedua oleh pengadil, Ala Abdul Kadir Nema dari Iraq kerana cuba melambat-lambatkan permainan. Kekalahan tipis itu bagaimanapun telah membuktikan bahawa bola sepak Malaysia mampu berdepan dengan pasukan handalan walaupun terdapat kelemahan khususnya kegopohan pemain ketika mengawal bola.
Korea Selatan yang merupakan musuh tradisi Malaysia suatu ketika dulu, kelihatan masih dibayangi oleh kehebatan masa lampau bola sepak negara di zaman Mokhtar Dahari apatah lagi lawan mereka kali ini mencipta keputusan luar jangka apabila mencatat keputusan seri 1-1 dengan China sekali pun sebelum itu tunduk 4-1 kepada Iran.
Namun, permainan Korea Selatan agak hambar pada awal permainan setelah menyaksikan kesungguhan dan kemampuan anak-anak buah Allan Harris memberikan saingan serta sokongan padu kira-kira 14,000 penyokong tempatan.
Ini membuka ruang buat Akmal Rizal Rakhli dan rakan-rakan membuat gerakan yang sekali-sekala meresahkan kira-kira 1,500 penyokong setia Korea Selatan yang tidak henti-henti bersorak. Korea Selatan yang dijangka mudah meratah Malaysia setelah menundukkan pasukan pilihan utama Iran, dan China dengan keputusan 1-0, gagal mempamerkan permainan hebat seperti ramalan awal.
Malah mereka nyaris menerima padah apabila tandukan ketua pasukan, Akmal Rizal tinggi melepasi palang ketika permainan baru berusia tujuh minit, yang juga peluang terbaik skuad negara untuk mencipta gol pendahuluan.
Serangan sekali sekala pasukan Korea Selatan bagaimanapun membuahkan hasil ketika babak pertama berbaki dua minit apabila pemain tengah dari Terengganu, Mohd. Norhisham Hassan menjatuhkan Choi Sung-uk di dalam kawasan penalti.
Cho Jae-jin yang mengambil tanggungjawab membuat sepakan tidak menghadapi masalah untuk menewaskan Mohamad Syamsuri Mustafa dengan rembatan kencang ke penjuru kanan gol.
Malaysia berusaha bangkit selepas rehat tetapi sering kehilangan bola.
Percubaan terbaik skuad negara pada babak kedua dilakukan oleh K. Rajan pada minit ke-70 apabila sepakan percumanya terpaksa ditepis oleh penjaga gol, Kim Young-kwang dan kemudian menangkap kemas satu lagi sepakan percuma pemain pertahanan itu pada minit ke-89.
MALAYSIA - Mohd. Syamsuri Mustafa, M. Ravinthiran, Norhafiz Zamani Misbah, Fadzli Saari, Irwan Fadzli Idrus, K. Rajan, Indra Putra Mahayuddin (Mohd. Safee Sali), Akmal Rizal Rakhli, R. Surendran, Mohd. Norhisham Hassan (Tengku Alias Tengku Ibrahim), Yosri Derma Raju (Rezuan Radzy)
KOREA SELATAN - Kim Young-kwang, Cho Byung-kuk, Kim Chi-gon, Park Yong-ho, Kim Do-heon, Choi Sung-uk, Choi Won-kwon, Kim Dong-jin, Kim Jung-woo (Oh Seun-bum), Choi Tae-uk (Kim Dong-hun), Cho Jae-jin

1 ulasan:

  1. SWIN888 SENANG DAPAT ANGPAO.
    NEW GAMES SKY777 JOM TRY LUCK Have many unique Games Payout.
    Sky777 I Scr888 I Lpe88 I Joker I Sky99 I Gw99.

    WECHAT / WHATSAPP
    013-302-6666

    - WELCOME BONUS 30%
    - DAILY BONUS 10%
    - REFER BONUS 20%
    - 100% TRUSTED #BESMART
    - 24 JAM MASA CUCI/
    TOPUP
    - MININAL TOPUP Myr10.
    - HARI HARI JACKPOT
    - LEBIH DARI 500+ MACAM SLOTGAMES & UPDATE SETIAP HARI.

    BalasPadam