Jumaat, 14 April 2017

Jangan mudah rasa gerun

ARKIB : 29/02/2004
SKUAD Bawah 23 negara tidak sepatutnya berasa gerun dengan label pasukan kuat yang dimiliki oleh tiga pesaingnya dalam kelayakan Olimpik yang bermula minggu depan, kata pengurus pasukan Datuk Sri Dr. Ibrahim Saad semalam.
Malaysia akan berdepan dengan tiga gergasi bola sepak Asia, Iran, Korea Selatan dan China dalam saingan Kumpulan A kelayakan Olimpik. Perlawanan pertama anak-anak buah Allan Harris ialah dengan Iran di Stadium Petaling Jaya Rabu ini.
``Ya, kita berada dalam kelompok yang dianggap kumpulan maut tetapi saya mengingatkan kepada para pemain agar jangan terpengaruh dengan keadaan,'' kata Dr. Ibrahim, ketika menyaksikan skuad negara berlatih di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.
``Mereka janganlah berasa gerun untuk berdepan dengan pasukan-pasukan itu kerana mereka seharusnya sedar bahawa mereka juga mempunyai keupayaan,'' katanya lagi.
Menurut beliau, kebanyakan pemain-pemain dalam skuad bimbingan Harris itu sudah berpengalaman di peringkat antarabangsa.
Antara pemain-pemain yang merupakan anggota regular skuad senior yang sedang menjalani latihan bersama dalam skuad Bawah 23 ketika ini ialah penyerang dari Kedah, Akmal Rizal Rakhli dan rakan sepasukannya, Rezuan Radzy, Irwan Fadli Idrus, dua pemain Negeri Sembilan, Norhafiz Zamani Misbah dan K. Rajan serta Irwan Fadli Idrus dan Indra Putra Mahayuddin yang kini bersama Pahang.
``Mereka ini semua sudah berpengalaman luas di peringkat antarabangsa dan boleh diharapkan untuk membimbing rakan-rakan dalam setiap perlawanan,'' tegas Dr. Ibrahim, yang dilantik semula sebagai pengurus pasukan pada pertengahan bulan ini.
Kesemua pemain itu juga dijangka diserapkan ke dalam latihan pusat skuad senior, yang sedang mengadakan persiapan untuk mengharungi baki perlawanan dalam kelayakan Piala Dunia yang dikendalikan oleh K. Rajagopal.
``Selepas skuad Bawah 23 menamatkan tiga perlawanan pertama kelayakan Olimpik, beberapa orang daripada mereka akan dipanggil untuk memperkuatkan skuad senior,'' tambah beliau.
Skuad Bawah 23 negara kelihatan tambah semangat dalam latihan selepas menumpaskan kelab Tanjong Pagar FC 5-0 dalam perlawanan persahabatan di Singapura Khamis lepas

Tiada ulasan:

Catat Ulasan