Sabtu, 12 November 2016

Syazwan terima cabaran

 
SYAZWAN (dua dari kanan) meraikan gol ketiga pasukan ketika perlawanan persahabatan menentang Malaysia bawah 22 tahun.
Aziman Rosdi
aziman@hmetro.com.my

Petaling Jaya: Bukan mudah buat pemain sayap kiri Syazwan Zainon untuk mengisi tempat pemain lebih berpengalaman tetapi itulah cabaran yang menantinya di Piala AFF di Yangon, Myanmar kali ini.

Nama-nama besar seperti Wan Zack Haikal Wan Noor, Azamuddin Akil, Christie Jayaseelan dan Nazrin Nawi tiada dalam senarai 26 pelatih skuad kebangsaan kali ini sebaliknya pemain dari Kedah, Syazwan menjadi pilihan Datuk Ong Kim Swee.


Biarpun kurang pengalaman di pentas antarabangsa, ia bukan sesuatu yang mengejutkan buat pemain berusia 26 tahun itu untuk berada dalam pasukan berdasarkan kecemerlangannya musim ini termasuk membantu Helang Merah menjuarai Piala Malaysia bulan lalu.

Menurut Syazwan, dia sudah dapat menyesuaikan diri dengan kepantasan dan tekanan tinggi dalam latihan skuad kebangsaan.

“Apa yang jurulatih ajar, saya dapat ikut. Begitu juga dengan tempo permainan yang lebih laju. Saya tidak kisah sama ada saya akan berada dalam senarai akhir pemain ke Yangon atau tidak tetapi apa yang penting saya perlu berusaha keras dalam latihan.

“Semua pemain nak beraksi di Piala AFF. Selain memenangi piala di peringkat domestik, bermain bersama skuad kebangsaan adalah tujuan utama saya dan jika ia berlaku, ia adalah hasil pengorbanan yang dilakukan selama ini,” katanya.

Syazwan hanya sekali menyarung jersi kebangsaan ketika Malaysia seri 1-1 dengan Afghanistan dalam aksi persahabatan antarabangsa bulan lalu. Dalam perlawanan itu dia hanya sempat bermain selama 12 minit sebelum dikeluarkan akibat kecederaan bahu.

Syazwan yang menjaringkan gol ketika membantu skuad kendalian Kim Swee mengalahkan pasukan bawah 22 tahun negara 4-3 dalam aksi persahabatan kelmarin berharap dapat diberikan peluang bermain menentang Papua New Guinea di Stadium Shah Alam, esok.

“Menentang Papua adalah perlawanan terakhir sebelum ke Yangon. Memang saya berharap dapat bermain nanti. Jika diberi peluang, saya akan cuba berikan yang terbaik,” katanya.

Sumber-Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 13 November 2016 @ 5:12 AM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan