Sabtu, 16 September 2017

FAM puji kewibawaan Irfan Bakti



ARKIB : 15/02/2007

Oleh AMRAN MULUP

KUALA LUMPUR – Ketika bekas jurulatih Telekom Melaka, Irfan Bakti Abu Salim mendapat kecaman, namun nada berbeza diluahkan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

FAM melahirkan rasa kagum kepada bekas penolong jurulatih skuad Olimpik kebangsaan itu ketika di bawah Claude Le Roy apabila menjadi jurulatih tempatan pertama mendapat penghormatan mengemudi kelab Persipura dalam Liga Indonesia.

Buat FAM, Irfan Bakti menjadi contoh dan pelopor pertama sekaligus membuka mata semua pihak betapa jurulatih tempatan yang dilahirkan oleh badan induk itu berwibawa untuk meneroka era baru bola sepak luar dari negara ini.

Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Dr. Ibrahim Saad berkata, badan induk itu merasa bangga apabila Irfan menjadi jurulatih tempatan pertama mengendalikan kelab elit dalam Liga Indonesia musim ini.

‘‘Dengan kehadiran Irfan sebagai jurulatih dalam Liga Indonesia, ini membuka lembaran baru kepada jurulatih lain untuk meneroka peluang di Indonesia.

‘‘FAM memuji keberanian Ifran meneroka tugas baru di Indonesia dan saya berharap beliau akan dapat menjalankan tugas dengan baik dan mencipta nama di sana,’’ ujarnya ketika dihubungi semalam.

Irfan Bakti meletak jawatan sebagai jurulatih Telekom Melaka baru-baru ini yang mendorong beliau berubah angin menyertai Persipura dalam Liga Indonesia.

Namun, kewibawan Irfan berkhidmat di bawah jurulatih berpengalaman dari Perancis, Claude Le Roy menyaksikan Telekom Melaka daripada pasukan belasahan tetapi disegani.

Merintis kejayaan cemerlang buat Telekom Melaka mampu muncul naib juara Liga Super dan mara ke separuh akhir Piala Malaysia musim lalu, adalah pencapaian terbaik dipahatkan oleh Irfan.

Mengulas lanjut, Ibrahim berkata, kepercayaan yang diberikan oleh Persipura ke atas Irfan membuktikan kemampuan jurulatih tempatan tidak kurang hebatnya.

Ini katanya, membuka pintu dan mata kepada jurulatih tempatan dan tidak mustahil buat mereka untuk meneroka tugas baru di Indonesia pula.

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0215&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_04.htm#ixzz4srTEGTRN
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan