Sabtu, 28 Oktober 2017

Pemain penyerang lemah - FAM



 
FAM berpendapat pemain penyerang bola sepak tempatan mempunyai kelemahan sangat ketara dengan tindakan penyudah.

PENYUDAH dilihat sebagai kelemahan utama di kalangan pemain penyerang dalam saingan bola sepak tempatan.
Ia diakui oleh FAM selepas menilai prestasi mereka dalam liga tempatan.

Menyedari masalah itu, FAM akan mengambil langkah segera bagi mengatasi masalah tersebut dengan mengadakan satu klinik khas kepada barisan pemain terbabit.

Menurut Timbalan Presiden FAM, Datuk Redzuan Sheikh Ahmad, klinik khas itu yang akan diadakan pada bulan Mac depan, merupakan satu di antara program pembangunan sistematik FAM tahun ini.

Apa yang menarik katanya, penyerang-penyerang tempatan yang mengikuti klinik khas itu akan berpeluang menimba kemahiran daripada bekas penyerang Liverpool, Ian Rush.

"Kekurangan penyerang yang mempunyai penyudah yang tajam di depan pintu gol merupakan antara masalah yang kita semua hadapi ketika ini," kata Redzuan pada sidang media selepas Mesyuarat Jawatankuasa Exco FAM semalam.

"Sedar akan hakikat ini, FAM telah merancang untuk mengadakan satu klinik khas bagi penyerang-penyerang tempatan yang beraksi dalam Liga Malaysia, dan ia akan dikendalikan oleh bekas penyerang Liverpool, Ian Rush.

"Kami di FAM berasa masalah ini sebagai serius dan ia juga di antara punca mengapa skuad kebangsaan kita gagal mencapai kejayaan dalam beberapa kejohanan yang disertai," katanya lagi.

Begitupun, setiap pasukan dalam Liga Malaysia hanya berpeluang menghantar seorang penyerang sahaja untuk klinik khas ini yang akan diadakan ketika musim rehat saingan liga tempatan bulan depan.

Menurutnya lagi, kegagalan skuad kebangsaan pada kejohanan Piala Asia dan Sukan SEA tahun lepas telah membuka mata FAM untuk mengkaji semula sistem teknikal dan juga program pembangunan bola sepak negara.

Malah, selain merangka beberapa program baru, FAM juga telah meminta bantuan daripada Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) untuk memantau dan menilai sistem sedia ada sama ada ia menuju ke arah yang betul atau sebaliknya.

"FAM telah merangka banyak program pembangunan baru yang telah dibincangkan dalam mesyuarat hari ini (semalam).

"Program tersebut banyak tertumpu kepada pertandingan dan pengurusan termasuk yang melibatkan jadual liga tempatan, latihan skuad kebangsaan dan juga perubahan dalam peraturan dan jadual pertandingan," katanya lagi

SUMBER-Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=0205&pub=Kosmo&sec=Sukan&pg=su_04.htm#ixzz4wo7xtAUH
Hakcipta terpelihara

Tiada ulasan:

Catat Ulasan