Rabu, 4 Oktober 2017

FAM menghadap Kabinet



ARKIB : 19/07/2007

Oleh BAZLI ABDUL RAHMAN

PUTRAJAYA – Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) diarah memberi penjelasan kepada Jawatankuasa Kabinet Mengenai Sukan pada 31 Julai ini, mengenai faktor kekalahan teruk Malaysia dalam kempen Piala Asia 2007.

Pada masa yang sama, Kementerian Belia dan Sukan (KBS) pula akan merekodkan keterangan itu sebelum memutuskan untuk terus menyalurkan peruntukan kerajaan atau tidak kepada FAM selepas ini.

Ia dilakukan sebagai pengajaran kepada FAM agar maruah negara yang tercemar dalam sukan itu tidak berterusan.

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Azalina Othman Said berkata, kerajaan mengambil langkah itu sebagai jalan terbaik untuk membolehkan rakyat mengetahui secara jelas faktor kekalahan skuad kebangsaan.

“Kerajaan melihat kekalahan teruk Malaysia dalam Piala Asia kali ini sebagai isu penting negara yang dituntut penyelesaian segera oleh rakyat.

“Apabila kita telah mengetahui apakah masalah sebenar yang dihadapi oleh FAM dalam kes ini barulah KBS akan terus membantu,” katanya selepas sidang akhbar pelancaran konsep Kejohanan Formula Future Kebangsaan 2007 di Menara KBS di sini, semalam.

Dalam kempen Piala Asia musim ini, Malaysia kalah 5-1 kepada China sebelum tumpas 5-0 kepada Uzbekistan.

Azalina memberitahu, penjelasan FAM itu amat penting kerana bola sepak adalah sukan utama yang mendapat perhatian majoriti rakyat negara ini.

“Ramai menteri telah menyatakan kepada saya mengenai kekecewaan rakyat ekoran isu pasukan bola sepak yang kalah teruk.’’

sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0719&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_04.htm#ixzz4uXDU9Aw6
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan