Rabu, 4 Oktober 2017

Norizan baru terfikir taktik



ARKIB : 18/07/2007

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
 Norizan Bakar.
KUALA LUMPUR – Setelah terkeluar daripada saingan ke suku akhir lebih awal dan bolos 10 gol, barulah jurulatih negara, Norizan Bakar terfikir untuk menerapkan corak bertahan apabila Malaysia melayani Iran di Stadium Nasional, Bukit Jalil, malam ini.

Menyedari Iran tetap memburu kemenangan bagi menjuarai Kumpulan C pusingan akhir bola sepak Piala Asia ini sekalipun hanya perlu seri untuk mara, Norizan turut menetapkan matlamat untuk anak buahnya mengurangkan gol yang bakal membolosi gawang skuad negara.

‘‘Kami perlu berpijak di bumi nyata. Kami tidak mampu menang dengan Iran tetapi pendekatan kami dalam perlawanan itu nanti perlu tepat iaitu bertahan dan menyekat lawan,” katanya pada sidang akhbar di Hotel Prince di sini, semalam.

Katanya, dua perlawanan lalu yang menyaksikan Malaysia dibelasah 5-1 dan 5-0 oleh China dan Uzbekistan sudah cukup mengajarnya dan skuad negara bahawa sebarang percubaan untuk menyerang hanya akan mendedahkan barisan belakang sehingga dihukum lawan.

Ujar Norizan, ada beberapa muka baru dan rombakan dalam kesebelasan utama negara yang telah difikirkannya tetapi kesemuanya cuma boleh didedahkan beberapa jam sebelum perlawanan pukul 8.35 malam ini.

Ditanya sama ada Suffian Ab. Rahman bakal menggantikan penjaga gol utama, Azizon Kadir, jurulatih skuad negara ini turut enggan mengesahkannya sekalipun terdapat segelintir pemain lain yang sentiasa memanaskan bangku simpanan sejak siri persahabatan, bulan lalu lagi.

Bagaimanapun katanya: ‘‘Semangat pasukan saya kini agak menurun tetapi kami perlu menjalankan tanggungjawab untuk menamatkan persaingan ini. Kami sedar kami dikritik hebat kerana dua kekalahan itu tetapi kami menganggapnya sebagai lumrah dalam bola sepak.”

Norizan mengakui sebarang pakar psikologi terbaik dunia pun tidak mampu memulihkan semangat pasukannya kini tetapi mereka akan cuba menjadikannya sebagai sebahagian pengajaran.

Mengenai isu peletakan jawatan Timbalan Tengku Abdullah sebagai Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dan beberapa pegawai majlisnya, Norizan terus enggan diheret sama ke dalamnya dan lebih berminat menumpukan perhatian kepada aksi dengan Iran.

sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0718&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_01.htm#ixzz4uX5XxmAX
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan