Jumaat, 6 Oktober 2017

Ini 'cacamarba'



Firdaus Hashim
 
TAKTIK ‘kotor’ digunakan Hong Kong menjelang aksi getir berdepan Malaysia pada kelayakan Piala Asia 2019 dengan membawa masuk seramai 10 pemain naturalisasi baru nyata tidak digemari Nelo Vingada.

Menurut pengendali Harimau Malaya itu, tindakan rakan sejawatnya dari Korea Selatan, Kim Pan Gon itu jelas membuktikan mereka amat terdesak untuk meraih kemenangan apabila sanggup memberi taraf naturalisasi kepada pemain yang langsung tiada kaitan dengan negara itu.

“Sejujurnya, saya tak gemar cara mereka menyediakan pasukan menggunakan pemain yang tiada kaitan dengan sejarah negara itu,” katanya ketika ditemui pada sesi latihan pasukan di Wisma FAM, Kelana Jaya, hari ini.

“Tapi sekiranya pemain naturalisasi itu ada darah campuran atau nenek moyang mereka berasal dari sana, itu tidak menjadi masalah bagi saya.
ADVERTISING

“Masalahnya apabila mereka tidak menghormati semangat kesukanan dan terlalu memikirkan kemenangan sebagai misi utama. Kami juga mempunyai pemain naturalisasi, tapi pemain ada hubungan darah yang rapat di sini,” katanya.

Sebagai rekod, Vingada menyenaraikan tiga pemain berdarah kacukan terdiri daripada dua tonggak Pahang iaitu Kiko Insa dan Matthew Davies serta penyerang Johor Darul Ta’zim, Darren Lok.

Selepas seri 1-1 di Stadium Hang Jebat pada 5 September lalu, Pan Gon melakukan rombakan bagi aksi kedua di Stadium Hong Kong Selasa ini apabila membariskan seramai 10 pemain naturalisasi termasuk tiga penyerang iaitu James Stephen Ghee (England), Jorge Tarres Paramo (Sepanyol) dan Godfred Karikari (Ghana).

Selain mahu menajamkan bahagian serangan, mereka turut memperkuatkan benteng pertahanan dengan menyenaraikan tiga pemain naturalisasi, Daniel Cancela dan Fernando Recio Comi (Sepanyol) serta Roberto Orlando Affonso (Brazil).

“Saya tetap percaya dengan kemampuan pasukan untuk menghadapi saingan, biarpun mereka turun dengan kekuatan baru. Saya tak takut, malah lebih yakin dengan peluang kami mencipta kemenangan di sana.

“Mereka perlukan masa untuk membentuk keserasian. Jadi inilah kesempatan terbaik mengejutkan tuan rumah,” katanya yang akan berangkat lebih awal ke Hong Kong bersama pasukan malam ini bagi menyesuaikan diri dengan cuaca dan suasana di sana.

SUMBERArtikel ini disiarkan pada : Khamis, 5 Oktober 2017 @ 3:18 PM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan