Jumaat, 25 Januari 2019

Aksi Harimau perlu diperkemas


ARKIB : 17/02/2011
Oleh ZAZALI JAMIAN
sukan@utusan.com.my
PETALING JAYA - Masih banyak lagi yang harus diperkemas oleh skuad bimbingan Ong Kim Swee menjelang pertemuan kelayakan Olimpik 2012 menentang skuad Olimpik Pakistan pada Rabu depan, selepas Harimau Muda A hanya mampu memperoleh keputusan seri 1-1 menentang Perlis dalam saingan Liga Super kelmarin.

Meskipun, Kim Swee tidak meletakkan sebarang harapan tinggi pada perlawanan di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) Kelana Jaya, kelmarin namun aksi yang dipamerkan oleh pemainnya sedikit hambar selain cuai ketika diasak oleh Perlis pada babak kedua perlawanan.

Jaringan awal diperoleh Perlis melalui pemain, Mohd. Faiz Subri pada minit ke-74 sebelum Gary Steven Robbat menyamakan kedudukan pada minit ke-89 untuk mengelakkan Harimau Muda tewas kepada skuad Singa Utara.

Pada perlawanan tersebut, Harimau Muda A hanya meletakkan A. Thamil Arasu selaku penyerang solo dengan dibantu oleh Wan Zaharulnizam Wan Zakaria dan Wan Zack Haikal di bahagian sayap.

Sementara itu, di bahagian pertahanan Harimau Muda A, dua tonggak skuad kebangsaan, Mohd. Muslim Ahmad dan Mohd. Fadhli Shas berjaya membentuk gandingan mantap bagi menghalang Perlis mendapatkan lebih banyak gol.

Malah, aksi mereka wajar diberikan pujian kerana banyak membantu pasukan dalam usaha mencipta peluang untuk mendapatkan jaringan.

Walaupun begitu, masih terdapat beberapa aspek yang perlu diperbaiki oleh anak-anak buah Kim Swee untuk pertemuan, Rabu depan terutama di bahagian tengah yang dilihat agak kurang menjadi pada perlawanan tersebut.

Pada aksi Rabu depan, skuad Harimau Muda negara tidak boleh memandang rendah skuad Olimpik Pakistan tambahan pasukan itu hanya tewas 1-2 kepada skuad Olimpik Thailand.

Pakistan dilihat mempunyai corak permainan tersusun dan berdisiplin yang menjadi kunci utama kekuatan pasukan itu.

Menurut Kim Swee, segala keupayaan pasukan akan digunakan sepenuhnya pada pertemuan pertama kelayakan Olimpik tersebut minggu depan selain mengharap prestasi pemain mampu berada di tahap terbaik.

''Memang kita akui Pakistan banyak mempunyai kelebihan seperti kepantasan dan taktikal tersendiri.

''Namun, saya tetap percaya kami mempunyai kelebihan tersendiri yang boleh digunakan sepenuhnya pada perlawanan, Rabu depan dan pada masa itu sudah tentu saya mengharapkan sesuatu yang lebih baik daripada perlawanan menentang Perlis ini,'' kata Kim Swee.

Kim Swee diramal hanya akan menyenaraikan 20 pemain untuk aksi bertemu Pakistan serta mendapat tambahan lima pemain luar iaitu Khairul Fahmi Che Mat (Kelantan), Ahmad Fakri Saarani (Negeri Sembilan), Ahmad Shakir Md. Ali (Kedah), Faizal Abu Bakar (Kedah) dan D. Saarvindran (Harimau Muda B).

Sementara itu, Pakistan dilaporkan bakal menamakan beberapa pemain yang berpangkalan di kelab Eropah seperti penjaga golnya, Naiman Khan (Sepanyol) dan Yousuf Butt (Sweden), apabila bertandang 23 Februari ini.
SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_03.htm#ixzz5ddLTRuZO
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan