Jumaat, 19 Disember 2014

Piala AFF: Kiatisuk hormat Harimau tapi yakin Thailand juara

Jumaat, 19 Disember 2014 @ 3:13 PM



KUALA LUMPUR: Malaysia boleh menjadi pasukan amat bahaya di laman sendiri!
Itulah firasat diluahkan jurulatih Thailand, Kiatisuk Senamuang menjelang final kedua Piala AFF Suzuki di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam esok.
Dia beranggapan Harimau Malaya pimpinan Dollah Salleh mampu menunjukkan semangat yang berbeza bermain di hadapan puluhan ribu penyokong mereka.
Namun, dia turut menyuarakan betapa Malaysia bukan barisan yang dapat bersaing untuk tempoh 90 minit dalam perlawanan kompetitif seperti ini.
Hakikat itu mungkin melihat Kiatisuk akan mengarahkan anak didiknya menekan tuan rumah pada babak kedua seperti mana dilakukan dalam final pertama di Stadium Rajamangala di Bangkok, Rabu lalu.
Dia turut memuji Dollah yang berjaya membentuk barisan hebat kali ini tapi percaya tahun ini milik Thailand.
Bekas pemain kebangsaan Thailand yang lebih dikenali sebagai 'Zico' itu berkata pasukannya akan mengekalkan corak permainan menyerang seperti yang dipamerkan pada perlawanan akhir pertama yang lalu.
"Perlawanan esok sudah tentu hebat kerana saya difahamkan tiket perlawanan sudah habis terjual. Kami belum selamat walaupun mempunyai kelebihan dua gol," katanya.
Kiatisuk berkata beliau membariskan ramai pemain muda pada kejohanan ini sebagai persiapan awal menghadapi tiga kejohanan utama tahun depan.
Kejohanan berkenaan adalah Sukan SEA 2015 di Singapura, pusingan kelayakan Sukan Olimpik Rio 2016 dan pusingan kelayakan Piala Dunia 2018.
"Sebab itu, saya memberi mereka (pemain muda) peluang dan saya berpuas hati mereka menampilkan permainan yang baik," katanya.
Kiatisuk turut bersifat optimistik betapa pasukan Gajah Perang mampu meraih kejuaraan buat kali keempat berbekal kelebihan dua gol.
KETUA Jurulatih skuad Harimau Malaya, Dollah Salleh (kiri) berjabat tangan dengan Ketua Jurulatih Thailand, Kiatisuk Senamuang pada sidang media perlawanan akhir Malaysia menentang Thailand di Petaling Jaya hari ini. Final Piala AFF Suzuki 2014 akan berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil esok. - Foto Osman Adnan
Sumber-Berita Harian online 19.12.14

Tiada ulasan:

Catat Ulasan