Khamis, 4 Disember 2014

Agresif tapi waspada



Kelana Jaya: Pemain tengah Harimau Malaya, Gary Steven Robbat mahu kekal dengan corak permainan agresif walaupun mengakui perlu lebih berhati-hati bagi mengelak risiko menerima kad pada aksi separuh akhir pertama Piala AFF 2014 menentang Vietnam di Stadium Shah Alam, Ahad ini.

Gary, 22, pemain paling muda dalam skuad Dollah Salleh menjadi pemain paling ‘bahaya’ dalam pasukan apabila menerima kad merah ketika seri 0-0 dengan Myanmar pada aksi pertama Kumpulan B.

Dia yang digantung satu perlawanan ketika Malaysia tewas 2-3 di tangan Thailand turut dilayangkan kad kuning apabila kembali beraksi sewaktu menewaskan Singapura 3-1 pada perlawanan terakhir untuk mara ke separuh akhir.

“Bukan saya sengaja mahu terima kad. Saya hanya cuba bermain agresif, cuma kadang kala mungkin terlalu agresif. Saya tetap akan bermain seperti biasa, tapi perlu berhati-hati selepas ini,” katanya ketika ditemui Arena Metro semalam.

Gary pemain Harimau Muda A dilihat gandingan terbaik Safiq Rahim bagi menjana bahagian tengah selepas Dollah membuat keputusan menukar kapten Shukor Adan ke posisi pertahanan tengah pada aksi menentang Singapura.

Pemain kelahiran Kedah ini nampak perlahan dalam pergerakannya, namun mampu mengawal bola dengan baik bagi membuka ruang kepada rakan sepasukan untuk bertahan dan melancarkan serangan.

Gary yang memiliki pengalaman beraksi di Piala AFF 2012 percaya ini peluang terbaik untuk Harimau Malaya mara ke final selepas terkandas di separuh akhir dua tahun lalu.

“Kita sudah susah payah layak ke separuh akhir dan tidak boleh sia-siakan peluang ini. Kita perlu menang di sini dan bertahan dengan baik pada perlawanan kedua di Hanoi nanti,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 4 Disember 2014 @ 7:26 AM
- Sumber: http://www.hmetro.com.my/node/13786#sthash.IxkmsXl7.dpuf

Tiada ulasan:

Catat Ulasan