Ahad, 26 November 2017

PENYOKONG Harimau Malaya terus hampa dengan kejatuhan ranking.

Ranking ke-174 FIFA
Devinder Singh
devinder@nstp.com.my

MALAYSIA mengulangi rekod terburuk dalam ranking Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA) apabila jatuh ke tangga 174 dalam ranking terbaru yang dikeluarkan badan induk dunia itu, hari ini.

Kedudukan itu jatuh empat anak tangga berbanding 170 bulan lalu selepas tewas dua kali berturut-turut dengan jaringan 4-1 kepada Korea Utara dalam kempen kelayakan Piala Asia 2019 sekali gus menyaksikan Malaysia terlepas 13 mata untuk ranking FIFA.

Kekalahan itu juga menyebabkan skuad Harimau Malaya terpaksa melupakan impian untuk mara ke pusingan akhir kejohanan tertinggi Asia itu di Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada 2019.


HARIMAU Malaya terpesok ke tangga 174 di bawah kendalian Vingada.
Skuad kendalian Nelo Vingada kekal di kedudukan tercorot Kumpulan B dengan hanya mengutip satu mata daripada lima perlawanan dan akan mengharungi aksi terakhir berdepan Lubnan pada Mac depan.

Malaysia berkongsi kedudukan di tangga 174 bersama Kosovo dan St Lucia dengan mengumpul 97 mata selain Singapura dan Kemboja naik ke kedudukan lebih baik sekali gus meninggalkan Malaysia di kedudukan kelapan dalam ranking negara ASEAN.

Ia juga ranking terburuk skuad Harimau Malaya sejak Tunku Ismail Sultan Ibrahim menjadi Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) pada Mac lalu dan menyamai pencapaian terburuk negara pada April dan Mei tahun lalu.


HARIMAU Malaya gagal menang sebarang perlawan sejak Vingada teraju Harimau Malaya.
Malaysia naik ke kedudukan 156 pada November tahun lalu ketika di bawah bimbingan Datuk Ong Kim Swee tetapi ranking skuad negara merudum selepas Vingada mengambil alih.

Jurulatih kelahiran Portugal itu gagal meraih sebarang kemenangan dalam tujuh perlawanan sejak dilantik sebagai ketua jurulatih Harimau Malaya pada Mei lalu.

SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 23 November 2017 @ 6:24 PM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan