Rabu, 29 November 2017

Ada sokong, ada menentang

ARKIB : 04/08/2008
Oleh ABD. HAFIZ AHMAD
KUALA LUMPUR - Keputusan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menghentikan penggunaan khidmat pemain import dalam Liga Malaysia mulai musim depan mendapat reaksi berbeza daripada beberapa jurulatih dan pengurus tempatan sehingga ada segelintir daripada mereka kurang senang dengan langkah drastik itu.

Jurulatih negara, B. Sathianathan menyifatkan arahan itu sebagai satu langkah yang baik memandangkan ia telah membuka semula peluang untuk pemain tempatan khususnya penyerang membuktikan kemampuan sebenar.

"Taraf pemain import sekarang pun kecuali beberapa orang, tiada bezanya dengan pemain tempatan. Jadi jika mereka tiada, semua pasukan akan kembali berharapkan pemain tempatan dan keupayaan dan kemantapan skuad negara hanya boleh diukur menerusi pengalaman dan kekerapan bermain dalam liga.

"Kebanyakan pasukan memang gemar mengambil penyerang import dan tempatnya dalam kesebelasan utama sudah tetap kecuali jika ada kecederaan atau digantung.

"Saya fikir masanya (larangan pemain import) memang tepat sekali. Mengambil mereka memerlukan kos yang besar tetapi jika timbul masalah gaji pemain banyak pasukan tidak berbayar, mengapa perlu lagi diteruskan? Lebih baik kita berjimat cermat," katanya.

Sathianathan yang cukup terasa dengan ketandusan pengalaman pemain negara gara-gara kurang beraksi dalam perlawanan liga ketika menentang Chelsea Selasa lalu, mengulas mengenai keputusan Majlis FAM untuk menolak semula khidmat pemain import seperti yang dilakukan pada 1999 hingga 2001.

Timbalan Presiden FAM, Khairy Jamaluddin mendedahkan betapa kemunculan pemain import dalam Liga Malaysia masih gagal menyumbangkan sesuatu yang membina kepada kemajuan bola sepak negara apatah lagi tidak mencapai tahap yang sepatutnya dan tiada daya tarikan penonton untuk menghadiri stadium.

Dalam pada itu, jurulatih Kedah, Azraai Khor Abdullah yang bakal kehilangan penjaring terbanyak liga, Marlon Alex James, Nelson Sam Martin dan Cornelius Bernard Huggings berkata: "Ia satu keputusan yang berat hati untuk diterima tetapi sebaliknya, ia memberikan ruang kepada semua negeri dan kelab mengerah bakat dan kemampuan sebenar pemain tempatan mereka khususnya belia.

"Mutu persaingan liga kita masih boleh meningkat sekalipun tanpa tonggak import dan mungkin inilah peluangnya untuk pemain tempatan mencapai kematangan dengan lebih pendedahan perlawanan," katanya.

Ramlan Rashid yang mengemudi Johor FC mara ke suku akhir Piala Malaysia daripada Kumpulan B, berkata: "Ada atau tidak pemain import pun bukan faktor utama kehadiran ramai penonton ke stadium. Selagi sesebuah pasukan itu yang tidak berjaya dalam sebarang pertandingan, pemain import mana pun tidak akan membantu. Ini memang budaya bola sepak kita."

Keputusan FAM bagaimanapun kurang disenangi pengurus pasukan Selangor, Zakaria Ab. Rahim yang mendakwa telah menentangnya sejak sesi percambahan fikiran beberapa minggu terdahulu dengan menawarkan sedikit kelonggaran berhubung khidmat import.

"Ketika itu saya dengan Dollah Salleh (jurulatih Selangor) menyarankan supaya pasukan yang mempunyai kemampuan kewangan, bebas untuk mengambil pemain import kerana saya tidak nampak, kehadiran mereka boleh menimbulkan persaingan yang tidak adil kepada pasukan lain tanpa import," katanya.

Sementara itu, jurulatih Perlis, Irfan Bakti Abu Salim yang mengambil alih pasukan pada pertengahan musim liga daripada Abdul Rahman Ibrahim pula mempertikaikan ketepatan masa bagi FAM mengumumkan larangan itu sedangkan Piala Malaysia hanya akan berakhir bulan ini dengan turut melibatkan ramai lagi pemain import.

"Tumpuan dan prestasi pemain import saya pun agak terjejas. Mengapa langkah ini diumumkan terlalu awal? Piala Malaysia pun baru mahu nak masuk suku akhir dan khidmat mereka mungkin masih digunakan lagi dalam lima perlawanan termasuk sekiranya dua ke perlawanan akhir (23 Ogos)," katanya yang pernah menjadi jurulatih import Liga Indonesia di Persipura Jayapura.
SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0804&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_01.htm#ixzz4zrU9trGD

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan