Rabu, 22 November 2017

Pengalaman berharga di Chelsea - Bunyamin



ARKIB : 24/04/2008

SEPANG - Bermain corak pantas, agresif dan cepat berfikir merupakan antara ilmu yang berjaya ditimba oleh Bunyamin Umar dan Baddrol Bakhtiar ketika menjalani latihan di Akademi Bola Sepak Chelsea di Stamford Bridge, London selama dua minggu sejak 6 April lalu.

Suasana dan caranya yang ternyata berbeza turut mematangkan pemain muda UPB-MyTeam dan Kedah ini untuk diterapkan pada Liga Malaysia mahupun apabila mewakili negara ke Piala Antara Benua pada pertengahan bulan depan.

Peluang beramah mesra dan berlatih dengan bintang Blues seperti Didier Drogba dan Michael Ballack turut menjadi salah satu pengalaman paling berharga buat Bunyamin dan Baddrol yang mempunyai jadual ketat sepanjang di kelab gergasi Liga Perdana England itu.

"Walaupun jadual padat, kami masih dapat menyesuaikan diri terutamanya dengan keadaan cuaca di sana dan kebanyakan sesi latihan diadakan pada sebelah pagi dengan skuad simpanan Chelsea dan beberapa pemain yang bukan dalam kesebelasan utama.

"Kaedah latihannya cukup berbeza dengan pasukan di Malaysia tetapi layanan dan sambutan jurulatih dan pegawai mereka tetap baik dan mesra," kata Bunyamin setibanya mereka di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang, semalam.

Mereka dihantar berguru di Chelsea hasil kerjasama Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dan Majlis Sukan Negara (MSN) dengan penganjur Piala Juara-Juara Belia (CYC), Gifted Group Limited yang akan menampilkan kelab bawah 19 tahunnya, Ogos ini dan tahun lalu.

Penghantaran dua pemain belia negara berusia 20 tahun ke Eropah ini merupakan yang kedua melibatkan FAM-MSN dan Gifted selepas Asraruddin Putra Omar (Selangor) dan Khairul Fahmi Che Mat (Harimau Muda) ke sebuah kelab terkenal Belanda, PSV Eindhoven tahun lalu.

Menurut Baddrol, mereka terpikat dengan kesungguhan Ballack dan Drogba ketika bersama dalam dua sesi latihan skuad utama, malah penyerang Ivory Coast itu menunjukkan teladan apabila mengadakan latihan tambahan sendirian bagi memantapkan sentuhan jaringannya.

"Kami juga diberi peluang menonton perlawanan Chelsea dengan Fenerbahce dalam Liga Juara-Juara Eropah dan Wigan di Stamford Bridge. Ia memang satu pengalaman yang sukar kami lupakan," katanya yang telah menjaringkan hampir 10 gol untuk Kedah dalam Liga Super, Piala FA dan Piala AFC musim ini.

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0424&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_05.htm#ixzz4z9k2GqHn
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan