Jumaat, 28 November 2014

Tak merasa Stadium Nasional



28 November 2014 1:02 AM
 PEMAIN-pemain Malaysia  membuat senaman ringan sebelum memulakan
PEMAIN-pemain Malaysia membuat senaman ringan sebelum memulakan

PEMAIN-pemain Malaysia membuat senaman ringan sebelum memulakan sesi latihan di Stadium Bishan semalam untuk persediaan menentang Singapura dalam perlawanan terakhir Kumpulan B, Piala AFF di Singapura esok. – UTUSAN

SINGAPURA - Selepas isu penyokong Malaysia dihadkan untuk membeli tiket ‘mahal’ sahaja, kini skuad negara pula tidak dibenarkan me­raih sedikit keserasian dengan padang Stadium Nasional yang bakal menjadi gelanggang pertemuan dengan tuan rumah dalam perlawanan hidup mati kedua-dua pasukan esok.

Kem Malaysia telah membuat rayuan berulang kali dengan bantuan Persatuan Bola Sepak Singapura (FAS) kepada pihak pengurusan stadium itu, Sports Hub Singapore untuk menjalani latihan di Stadium Nasional bagi menyesuaikan diri namun permintaan mereka ditolak mentah-mentah.

Alasan yang diberikan ialah mereka mahu menjaga mutu padang untuk perlawanan nanti.

Ini memberikan kelebihan kepada Singapura menjelang perlawanan terakhir dalam Kumpulan B, Piala AFF itu kerana mereka sudah bermain dua kali di situ sedangkan anak-anak buah Dollah Salleh selama ini beraksi di Stadium Jalan Besar yang kecil dan menggunakan padang sintetik.

“Saya terkilan kerana sepatutnya kita diberi peluang berlatih di situ. Saya tidak faham mengapa mereka tidak membenarkan kita berlatih sekurang-kurangnya sekali di sana.

“Berdasarkan maklumat yang saya dapat, perkara ini diputuskan oleh Sports Hub yang menjaga stadium itu. FAS cuba menolong kita dalam perkara ini, tetapi mereka juga tidak mampu berbuat apa-apa walaupun sudah melakukan rayuan berulang kali.

“Bagi saya, ini merupakan satu kekurangan kepada kami meman­dangkan Singapura sudah berulang kali bermain di sana sementara kami sekali pun belum.

“Jika mengikut peraturan, sepatutnya kami diberikan sekali berlatih di sana, namun nampaknya kami terpaksa menerima keputusan ini walaupun tidak adil.

“Tetapi, ini bukan pengakhirannya kerana Thailand yang tidak mencuba padang berkenaan masih mampu menang ke atas Singapura,” katanya yang ditemui ketika sesi latihan Harimau Malaya di Stadium Bishan semalam.

Hanya staf kejurulatihan skuad negara diberi peluang untuk melihat sebentar padang di Stadium Nasional selepas sesi latihan.

Sementara itu dua pemain utama S. Kunanlan dan Safiq Rahim tidak mampu menjalani latihan penuh ekoran kecederaan lutut yang dialami dalam perlawanan berdepan Thailand kelmarin.

Malaysia bakal berdepan Singapura berbekalka n satu mata yang diraih selepas terikat 0-0 dengan Myanmar dalam perlawanan pertama dan kalah 3-2 kepada Thailand. Singapura pula kalah 2-1 kepada skuad Gajah Putih tetapi menang 4-2 ke atas Myanmar untuk mengumpul tiga mata.

“Sebenarnya bukan semua pemain boleh bermain baik di atas padang tiruan. Mat Yo (Norshahrul Idlan Talaha) tidak boleh menunjukkan skil yang baik di atas padang tiruan, saya harap dia akan lebih menyerlah apabila menentang Singapura.

“Saya harap kita akan dapatkan kemenangan yang diidam-idamkan semasa berdepan Singapura nanti di Stadium Nasional. Bukan sahaja bermain dengan baik, malah dapat fokus sepanjang 90 minit permainan dan jangan ulang kesilapan seperti ketika bertemu Thailand,” katanya.

Dollah dikritik peminat yang menggunakan media sosial untuk meluahkan rasa tidak puas hati mereka dengan tindakan jurulatih negara itu menyenaraikan ‘orang lama’ seperti Shukor Adan dan Indra Putra Mahyuddin.

“Kalau diikutkan, saya malas hendak jawab soalan ini. Anda sendiri boleh tengok persembahan mereka tampak semakin meningkat, dan jika hendak katakan saya ambil pemain senior, tak mungkin tidak perasan ada pemain junior di dalam pasukan.

“Gary (Robbat) yang baru ber­umur 22 tahun selain Zubir Azmi ada di dalam pasukan. Saya tidak faham apa yang mereka (peminat) mahukan. Saya hendak beri fokus kepada persembahan pasukan sahaja sebelum bertemu Singapura,” katanya. – UTUSAN
- Sumber: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/tak-merasa-stadium-nasional-1.30042#sthash.z595euia.dpuf

Tiada ulasan:

Catat Ulasan