Selasa, 21 Februari 2017

Keselamatan Harimau Malaysia perlu diberi keutamaan - Khairy

SKUAD HARIMAU MALAYSIA
SKUAD HARIMAU MALAYSIA
KAMIL MASLIH
21 Februari 2017 2:22 PM
PUTRAJAYA 21 Feb. - Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) perlu mendapat jaminan keselamatan daripada Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) untuk perlawanan Harimau Malaysia menentang Korea Utara dalam kelayakan ketiga Piala Asia 2019 pada 28 Mac ini.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berkata, faktor keselamatan perlu diberi keutamaan dan sebaik-baiknya perlawanan itu diadakan di venue berke­cuali.

“Hubungan diplomatik antara Malaysia dan Korea Utara kini melalui satu fasa yang rumit, saya menasihatkan FAM untuk meminta jaminan dan pandangan dari AFC,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Kebimbangan mengenai ke­selamatan skuad bimbingan Datuk Ong Kim Swee timbul ekoran kes pembunuhan abang pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un, Kim Jong-nam di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 pada 13 Februari lalu.

Dalam pada itu, Khairy memberitahu, siri jelajah Tranformasi Nasional 2050 (TN50) di setiap negeri akan bermula pada 24 Februari ini dengan Sabah menjadi negeri pertama yang dikunjungi jelajah tersebut.

Katanya, jelajah yang mengumpulkan pandangan anak-anak muda itu akan kemudian berada di Terengganu pada 27 Februari, Johor (3 Mac), Perak (8 Mac), Sarawak (11 Mac) dan negeri-negeri lain yang tarikh akan ditentukan kelak.


“Sebanyak tujuh bidang fokus telah dikenal pasti untuk perbincangan dalam Jelajah TN5O iaitu nilai murni, urus tadbir, persekitaran, pendidikan, pekerjaan, gaya hidup dan Malaysia di pentas global,” katanya. - UTUSAN ONLINE 21.2.2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan