Jumaat, 18 Julai 2014

‘Biarkan Dollah...’

Oleh Aziman Rosdi 
Kuala Lumpur: Seperti diduga tidak banyak kejutan dalam senarai pilihan pemain jurulatih baru kebangsaan Dollah Salleh yang diumum semalam sekali gus mengundang persepsi sama ada skuad kebangsaan mampu mengorak langkah ke depan atau kekal di tahap sama.

Daripada 23 pemain dipanggil bagi kem latihan pusat 1 Ogos ini, hampir kesemuanya muka lama termasuk empat pemain dipanggil semula iaitu Mohd Muslim Ahmad, Norshahrul Idlan Talaha, R Gopinathan dan S Chanturu.

Alasan masa terlalu singkat mendorong Dollah yang menandatangani kontrak pada 1 Julai lalu, tidak boleh membuat rombakan drastik ke atas pasukannya bagi mengharungi ujian pertama dalam aksi persahabatan antarabangsa menentang Tajikistan, 8 Ogos ini.

Bagi bekas pemain kebangsaan Datuk M Karathu, beliau menganggap pemain dipilih yang terbaik dimiliki negara ketika ini dan berharap Dollah diberi masa untuk menilai setiap pemain bagi membuat sebarang perubahan ke atas skuad Harimau Malaya sebelum ke Kejohanan Piala AFF, November ini.

“Itulah pemain yang kita ada.
Saya percaya pemilihan pemain ini hanya untuk perlawanan dengan Tajikistan dan kemudian Dollah akan membuat penilaian sama ada mahu mengekalkan pemain lama atau memanggil muka baru bagi tugasan antarabangsa selepas itu.
 Foto
“Mungkin Dollah memilih pemain yang beliau sudah kenal corak permainannya lantaran tidak sempat menilai prestasi pemain kerana dilantik selepas Liga Malaysia berakhir.

Mungkin apabila Piala Malaysia bermula, beliau boleh memilih pemain mengikut prestasi semasa,” katanya kepada Arena Metro semalam.Berdasarkan senarai dikeluarkan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) kelmarin, barisan pemain hampir sama digunakan Dollah apabila nama seperti Mohd Safee Sali, Safiq Rahim, S Kunanlan dan Ahmad Fakri Saarani terus diberi peluang.

Mereka perubahan bakal berlaku jika FAM melantik jurulatih asing dan bukannya tempatan, namun persepsi itu disangkal Karathu yang juga bekas jurulatih Perak, Woodlands Wellington FC dan Kelantan.“Mana-mana jurulatih mahu memilih pemain terbaik untuk menyarung jersi kebangsaan dan begitu juga dengan Dollah.“Tidak guna memilih muka baru jika prestasinya tidak begitu bagus.

PENGALAMAN Dollah bimbing pasukan bawahan muncul juara jadi sandaran Harimau Malaya.
Kalau kita guna jurulatih asing, mereka perlu mendapat nasihat orang lain juga, tapi kalau jurulatih tempatan beliau sudah tahu tahap kemampuan seseorang pemain itu,” katanya.

sumber-Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/18

Tiada ulasan:

Catat Ulasan