Rabu, 2 Mei 2018

Harimau Malaya ada peluang


 
JURULATIH skuad Harimau Malaysia, Tan Cheng Hoe berpeluang elak daripada diundi dalam kumpulan maut. - Foto AHMAD IRHAM MOHD NOOR
Harimau Malaya ada peluang
Oleh Aziman Rosdi
aziman@nstp.com.my

KUALA LUMPUR: Peluang buat skuad kebangsaan kendalian Tan Cheng Hoe melepasi halangan awal Piala AFF 2018 dilihat cerah apabila berjaya mengelak daripada diundi dalam kumpulan maut.

Pada majlis undian di Jakarta sebentar tadi, skuad Harimau Malaya diundi dalam Kumpulan A bersama juara 2008 Vietnam, Myanmar, Kemboja dan Laos.

Manakala juara bertahan Thailand dan naib juara dua tahun lalu Indonesia akan berentap dalam Kumpulan B bersama Filipina, Singapura dan pemenang pusingan kelayakan antara Brunei dan Timor Leste.

Saingan kali ini berbeza apabila penganjur menggunakan format dua aksi di tempat sendiri dan dua di tempat lawan bagi saingan awal.

Pada edisi terakhir dua tahun lalu di Yangon, Myanmar, skuad Harimau Malaya kendalian Datuk Ong Kim Swee terkandas pada pusingan pertama selepas kali terakhir muncul juara pada 2010.

Pada kejohanan itu, juara lima kali Thailand menewaskan Indonesia menerusi agregat 3-2 pada final.

Bagi kempen 2018, kejohanan bola sepak terbesar di rantau ini akan bermula dari 8 November hingga 15 Disember manakala pusingan kelayakan pada 3 dan 11 September.

Keputusan undian

Kejohanan Piala AFF

8 November-15 Disember 2018

Kumpulan A

Vietnam

Malaysia

Myanmar

Kemboja

Laos

Kumpulan B

Thailand

Indonesia

Filipina

Singapura

Timor Leste/Brunei

Aksi Kelayakan 3 dan 11 September

Timor Leste mln Brunei

Brunei mln Timor Leste
SUMBER-BERITA HARIAN Rabu, 2 Mei 2018 | 5:52pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan