Selasa, 29 Oktober 2019

Berpeluh Korea nak kalahkan Malaysia

MyMetroUtama
 
Daripada Aziman Rosdi Kunshan dan China
aziman@nstp.com.my
LANGKAH skuad negara pada kempen Kejohanan Konfederasi Bolasepak Asia (AFC) Bawah 23 (B-23) Tahun (B-23) akhirnya terhenti di suku akhir apabila tewas 1-2 kepada Korea Selatan di Stadium Kunshan, China sebentar tadi.

Skuad negara kendalian Datuk Ong Kim Swee cuba bangkit untuk melakar satu lagi sejarah selepas ketinggalan menerusi jaringan terpantas kejohanan oleh Cho Jae Wan dengan mengikat kedudukan hasil percubaan pemain gantian N Thanabalan pada babak kedua.

Namun, impian itu berkecai dengan jaringan kemenangan lawan menerusi Han Seung Gyu lima minit sebelum permainan tamat.

Biarpun dihimpit dengan masalah kecederaan beberapa pemain, Kim Swee masih mengekalkan hampir semua kesebelasan utama ketika menewaskan Arab Saudi 1-0 sebelum ini dengan hanya memasukkan Nik Akif Syahiran menggantikan R Kogileswaran di bahagian serangan.

Belum sempat pemain negara mengatur permainan, mereka dikejutkan dengan serangan awal Korea Selatan dari sebelah kanan.

Rembatan padu Jae Wan gagal diselamatkan penjaga gol negara, Haziq Nadzli ketika saingan baru memasuki 15 saat.

Namun jaringan awal skuad naib juara 2016 itu tidak menyentap semangat juang anak buah Kim Swee yang cuba menguasai permainan ketika pemain lawan kelihatan bergelut kepenatan.

Penjaring dua gol negara di peringkat Kumpulan C, Safawi Rasid memiliki dua peluang terbaik pada minit ke-16 dan masa tambahan babak pertama, namun diselamatkan penjaga gol, Kang Hyeon Mu.

Biarpun memperlahankan permainan, Korea Selatan yang dibimbing Kim Bong Gil tetap bahaya dengan serangan pantas dan hampir menambah jaringan pada minit ke-31, namun Haziq cemerlang ketika berdepan situasi satu lawan satu dengan Lee Kuon Ho.

Ketinggalan satu gol, Malaysia bangkit mengasak dan hampir membolosi gawang Korea Selatan

menerusi percubaan Adam Nor Azlin dan Safawi tetapi gagal menepati sasaran.

Kim Swee melakukan dua pertukaran dengan memasukkan N Thanabalan bagi mengambil tempat Akhyar Abdul Rashid dan Hadi Fayyadh Abdul Razak bagi memantapkan bahagian serangan.

Percaturan itu berbaloi apabila Thanabalan yang mengalami hamstring dan direhatkan ketika Malaysia seri 1-1 dengan Jordan dan menang 1-0 ke atas Arab Saudi membuktikan bisa tandukannya dengan menghasilkan gol penyamaan pada minit ke-67.

Namun, kelincahan Seung Gyu gagal dihalang pertahanan negara yang menyaksikan dia menyumbat gol kemenangan Korea Selatan pada minit ke-85 bagi mengesahkan kemaraan ke separuh akhir menentang Uzbekistan Selasa ini.

Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 20 January 2018 @ 6:18 PM

Senyum tawar

MyMetroNode
 
Firdaus Hashim
firdaushashim@hmetro.com.my

Shah Alam: Skuad Projek Sukan SEA negara kendalian Frank Bernhardt sekadar berpuas hati dengan keputusan seri tanpa jaringan pada aksi persahabatan antarabangsa bertemu Bawah-22 (B-22) Bahrain, di Stadium Shah Alam, malam tadi.

Walaupun menguasai hampir 70 peratus permainan, Malaysia dilihat sukar menembusi pertahanan lawan yang mempamerkan corak permainan pantas dan keras.

Skuad negara yang memulakan sepak mula meraih sepakan percuma pada minit kelima, namun tendangan Irfan Zakaria gagal disudahkan dengan sempurna pemain sayap kiri negara, N Thanabalan.

Rembatan deras tonggak tengah pelawat, Mahdi Abdulfattah pada minit ke-10 hampir menewaskan penjaga gol negara Syiuhan Hazmi apabila percubaan dari luar kotak penalti menggegar palang gol sebelum tindakan susulan Hazza Mubarak melambung tinggi.

Kesilapan ketua pasukan negara, Adib Zainuddin menahan bola dengan kemas hampir membawa padah namun percubaan Duaij Adnan pada minit ke-25 sedikit melewati palang gol.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 31 Ogos 2016 @ 7:53 AM

Piala Negara-Negara milik Thailand


MyMetroNode
 
Firdaus Hashim
firdaushashim@hmetro.com.my
Melaka: Hasrat skuad Projek Sukan SEA 2017 untuk muncul juara sulung Kejohanan Piala Negara-Negara terkubur apabila tewas tipis 1-2 kepada pasukan Bawah 21 (B-21) Thailand dalam aksi final di Stadium Hang Jebat, malam tadi.

Skuad kendalian Frank Bernhardt yang dibarisi pemain B-21 gagal menyekat permainan pantas Thailand apabila mereka mengejutkan kem negara seawal minit kedua menerusi Worawut Namvech.

Bagaimanapun, pemain sayap negara Syamie Iszuan Amin kembali menyamakan kedudukan selepas dia bijak menyambut hantaran jauh Safawi Rasid pada minit ke-35.

Ketua pasukan Thailand, Chenrop Samphaodi muncul wira apabila dia menjaringkan gol kedua pada minit ke-79 untuk mereka menjuarai edisi ini.

Sementara itu, pada aksi terdahulu pasukan B-21 Vietnam meraih tempat ketiga apabila menumbangkan B-21 Singapura menerusi penentuan sepakan penalti 5-4 selepas kedua-dua pasukan terikat 2-2 dalam masa sebenar.

SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 6 Jun 2016 @ 12:20 AM

Cukup masa buru emas


MyMetroNode
 
Aziman Rosdi
aziman@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Biarpun beberapa perancangan awalnya tidak menjadi kenyataan namun jurulatih Skuad Projek Sukan SEA 2017 Frank Bernhardt tetap yakin beliau memiliki tempoh masa yang cukup untuk membentuk pasukan menggalas misi memburu pingat emas di Kuala Lumpur.

Selepas hasratnya untuk mengumpul pemain secara tetap dengan menyertai Liga Perdana musim ini mendapat kekangan, apa yang boleh dilakukan oleh pengendali dari Jerman itu adalah memanggil pemain dalam tempoh tertentu seperti skuad senior.

31 pemain berusia bawah 22 tahun (B-22) akan dipanggil menyertai kem latihan pusat pertama bermula 14 Mac ini selepas kali terakhir Bernhardt mengadakan sesi pemilihan awal Januari lalu.

Mereka kemudian bakal mengharungi ujian menentang skuad Filipina B-22 pada 23 Mac dan pasukan kebangsaan Nepal (27 Mac) di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi Negeri Sembilan

“Perancangan saya ketika ini adalah menggunakan tarikh perlawanan FIFA (Persekutuan Bolasepak Antarabangsa) bagi mengadakan kem latihan dan aksi persahabatan.

“Selain itu saya juga akan gunakan masa ketika liga berehat pada Ramadan serta November dan Disember apabila saingan liga berakhir.

“Kami mempunyai masa lebih setahun untuk membuat persiapan ke Sukan SEA jadi buat permulaan kami perlu uji pemain dalam kem pertama nanti dan kemudian fokus kepada hala tuju Sukan SEA,” katanya kepada Arena Metro.

Semua pemain yang dipanggil diminta melaporkan diri pada Isnin depan kecuali sembilan pemain yang bakal menyusul pada 17, 19 dan 20 Mac selepas selesai tugasan bersama pasukan masing-masing dalam saingan Piala AFC serta Piala FA.

Daripada senarai itu kedudukan pemain pertahanan Pahang Matthew Thomas Davies akan ditentukan jika dia tidak menyertai skuad Harimau Malaysia manakala seorang lagi pemain kacukan Rodney Calvin Akwensive dari Sarawak antara yang mencuri tumpuan dalam skuad projek ini.

“Saya lihat Rodney Calvin Akwensive sebagai seorang pemain muda menarik yang telah pun mempunyai sedikit pengalaman bermain di Liga Super. Beliau mempunyai kelebihan fizikal yang bagus serta berkebolehan untuk bermain di pelbagai posisi dan saya mahu melihat beliau berlatih bersama pemain kelak.

“Kita akan menggunakan kedua-dua perlawanan ini sebagai perlawanan ujian untuk mencari kesebelasan pasukan dan juga menguji pemain-pemain di posisi berbeza. Saya mengharapkan persembahan dan perlawanan yang baik daripada para pemain,” katanya.

SUMBERArtikel ini disiarkan pada : Rabu, 9 Mac 2016 @ 10:02 AM


Isnin, 28 Oktober 2019

Strategi menjadi

MyMetroNode
 
Aziman Rosdi
aziman@hmetro.com.my
Kuala Lumpur: Tiada apa yang mahu dikatakan jurulatih Skuad Projek Sukan SEA 2017 Frank Bernhardt selain memuji persembahan anak buahnya membenam skuad Bawah 22 Tahun (B-22) Filipina dengan 4-1 pada aksi persahabatan antarabangsa kelmarin.

Meskipun beliau tidak terlalu menekankan soal keputusan pada perlawanan pertama kendaliannya, apa yang dipamerkan skuad muda negara itu tetap mengikut strategi diterapkannya dalam latihan singkat sebelum ini.

“Ini hanya perlawanan ujian dan keputusan tidak terlalu penting. Jika mereka tunjukkan apa yang dipelajari dalam latihan, sudah pasti keputusan baik akan diperoleh.

“Sememangnya ini kemenangan yang bagus untuk saya memulakan tugas baru,” kata Bernhardt kepada pemberita pada sidang media selepas perlawanan kelmarin.

Dalam aksi di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi itu, skuad muda negara yang memulakan persiapan bagi menghadapi Sukan SEA di Kuala Lumpur tahun depan mendominasi sepenuhnya permainan.

Deretan peluang disia-siakan walaupun pasukan tuan rumah tetap berjaya menyumbat dua gol pada setiap babak menerusi Muhammad Arif Farhan Md Isa, S Kumaahran, N Thanabalan dan Farhan Roslan.

Biarpun jarang menyerang, Filipina B-22 masih mampu mencuri satu gol hasil sepakan penalti John Christopher Kanayama dan pertahanan negara sedikit goyah apabila berdepan serangan balas pantas pasukan lawan.

“Persembahan yang baik pada babak pertama, kami mencipta banyak peluang dan itu yang saya mahu lihat. Pada babak kedua kami melakukan banyak pertukaran jadi rentak permainan hilang.

“Kami juga berdepan masalah dengan serangan balas pantas lawan tapi akhirnya saya harus berikan pujian kepada semangat tinggi pemain,” kata Bernhardt.

Menurut jurulatih kelahiran Jerman itu, beliau akan menilai tahap prestasi pemain dan kemungkinan bersedia memberi peluang kepada mereka yang tidak beraksi kelmarin untuk beraksi menentang skuad kebangsaan Nepal dalam satu lagi aksi persahabatan di Paroi Ahad ini.

SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 25 Mac 2016 @ 9:13 AM


Arif penyelamat


MyMetroNode
 
Aziman Rosdi
aziman@hmetro.com.my
Seremban: Skuad Projek Sukan SEA 2017 kendalian jurulatih Frank Bernhardt dipaksa berhempas pulas sebelum mencatat keputusan seri 1-1 menentang skuad kebangsaan Nepal dalam aksi persahabatan, malam tadi.

Keputusan di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, itu menyaksikan skuad muda negara gagal meneruskan rentak kemenangan selepas mengalahkan skuad bawah 22 tahun Filipina (B-22) 4-1 Rabu lalu.

Sedikit rombakan dilakukan Bernhardt bagi aksi kedua ini dengan empat pemain baru diberikan peluang beraksi dalam kesebelasan utama.

Ternyata pertemuan dengan skuad senior Nepal ini lebih sukar apabila skuad muda negara gagal mendominasi permainan serta sukar melakukan percubaan tepat ke arah pintu gol pasukan pelawat.

Nepal yang dibimbing jurulatih dari Jepun, Koji Gyotoku membuka tirai jaringan di minit ke-37 selepas Bharat Kawas melepasi kawalan kapten Mohamad Faris Shah Rosli sebelum tenang melepaskan rembatan ke gawang.

Skuad negara cuba bangkit pada babak kedua namun terpaksa menunggu sehingga minit ke-87 apabila pemain gantian Muhammad Arif Mohamad Anwar muncul penyelamat dengan menjaringkan gol penyamaan 1-1.

Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 27 Mac 2016 @ 11:15 PM-SUMBER


Tunjukkan belang!

MyMetroNode
 
Firdaus Hashim
firdaushashim@hmetro.com.my
Seremban: Frank Bernhardt menggesa jentera serangan Skuad Projek Sukan SEA 2017 agar lebih tajam pada aksi persahabatan antarabangsa kedua menentang pasukan kebangsaan Nepal di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, malam ini.

Pada aksi sulung, anak buah Bernhardt tidak menghadapi masalah menang besar 4-1 ke atas skuad Bawah 22 Filipina, Rabu lalu.

Jelas pengendali dari Jerman itu, beliau akan melakukan sedikit rombakan dalam kesebelasan utama apabila berdepan Nepal dengan menjangkakan saingan lebih sengit bakal hadir dari skuad kendalian Koji Gyotoku itu.

“Saya rasa aksi malam esok (malam ini) lebih sukar kerana mereka (Nepal) bakal turun dengan skuad senior.

“Situasi berdepan pasukan lebih berpengalaman ini bagus untuk mematangkan pemain kerana kami mempunyai sasaran menjuarai Sukan SEA tahun depan.

Dapatkan akhbar Metro Ahad untuk berita selanjutnya.

SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 27 Mac 2016 @ 5:05 AM

'Karier saya berisiko untuk tamat lebih awal'

MyMetroArena
Syazwan Msar
mohdsyazwan@hmetro.com.my

“JIKA saya terlalu mengikut kehendak pihak tertentu... ia akan menambah tekanan selain karier saya berisiko untuk tamat lebih awal.” Itu reaksi spontan penyerang muda negara, Luqman Hakim Shamsudin ketika ditanya mengenai kesediaannya menyarung jersi skuad senior negara ke Sukan SEA dan kejohanan lain.

Luqman yang ditemui pada perlawanan persahabatan menentang Taiwan baru-baru ini, sedar banyak pihak yang mengharapkan dia beraksi di pentas lebih tinggi atau terus ‘melompat’ ke skuad senior pada aksi kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023.

Bagaimanapun, pemain kelahiran Kota Bharu, Kelantan itu berkata, ketika ini dia lebih gemar menumpukan aksi kelayakan Kejuaraan Konfederasi Bolasepak Asia (AFC) B-19 di Kemboja yang bermula Sabtu ini daripada memikirkan mengenai peranannya bersama skuad senior.

“Jika dipanggil atau diberi peluang bersama skuad lebih senior, saya tetap memberikan komitmen namun secara jujurnya, saya lebih suka jika tidak terpilih membarisi senarai 23 pemain ke Sukan SEA.

“Banyak perkara yang perlu saya pelajari dan lebih baik saya bermain mengikut peringkat daripada terus melompat bersama skuad senior.
SUMBER-Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 29 Oktober 2019 @ 4:45 Am sumber

Ahad, 27 Oktober 2019

KAPS PEMAIN SELEPAS MENENTANG VIETNAM 10.10.19


OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
NO
NAMA PEMAIN
1
2
MS
3
KAPS
GOL
01
FARIZAL MARLIAS
/
/
/
/
44
00
02
MATTHEW DAVIES
/
/
/
/
27
00
03
SHAHRUL SAAD
/
/
1
/
37
04
05
ADAM NOR AZLIN
/
/
G
-
14
01
06
BRENDAN GAN
/
/
/
/
12
00
07
LAVERE COBIN ONG
/
/
/
/
07
01
09
NORSHARUL IDLAN TALAHA
/
/
1
/
78
14
11
SAFAWI RASID
/
/
/
/
24
07
20
SYAFIQ AHMAD
/
-
3
/
16
08
13
MOHAMADOU SUMAREH
G
/
-
/
17
05
14
SYAMER KUTTY ABBA
G
G
-
-
16
00
19
AKHYAR RASHID
G
G
1
G
20
04
07
AIDIL ZAFUAN


/
/
84
03
12
AKRAM MAHINAN


/
-
26
00
04
SYAHMI SAFARI


G
G
15
01
26
AZIZAN NORDIN


G
-
02
00
25
DANIER AMIR


G
-
02
00
18
DOMONIC TAN


G
-
02
00
24
HALIM SHAARI


G
/
05
00